Tre år som lärare: En tillbakablick

Det är augusti, och om några dagar börjar jag mitt nya jobb på Skolverket. Helst skulle jag vilja skriva något långt, riktigt långt, för att fundera igenom och försöka sammanfatta mina erfarenheter som lärare. Men det hinner jag inte. Dagarna går fort och det finns inte mycket tid över (bland annat för att vi har ett spädbarn i hushållet nu).

Men jag vill skriva några rader ändå, för att göra någon form av avslutning.

Det har varit tre intensiva år. Mest intensiva i början – jag kan knappt tro allt jag hann med det förstas året. Tredje året blev ganska annorlunda i och med att jag arbetade halvtid på PRIM-gruppen. (Det här inlägget, och hela den här bloggen, handlar dock om mitt jobb som lärare.)

Mina viktigaste insikter/slutsatser

  • Den pedagogiska utmaningen i läraryrket ligger framförallt i att engagera elever, inte att i att förklara saker. (Åtminstone vad gäller matte på gymnasiet.)
  • Läraryrket är det yrke där jag upplevt sämst förutsättningar för att göra ett bra jobb. Framförallt saknas tid.
  • Det går att förändra och påverka i skolan, både lokalt, regionalt och nationellt. Det kräver ansträngningar, men behöver inte ta jättelång tid.

Några saker jag gjort, och är glad över

  • Jag har hittat det utvidgade kollegiet, vilket har varit berikande på många plan.
  • Jag har experimenterat och utforskat i min undervisning. Jag har inte varit rädd att göra fel, och jag har inte varit rädd att lägga extra arbete om det behövts.
  • Jag har undvikt att bränna ut mig, och lyckats dra ner på ambitionerna när det varit nödvändigt.
  • Jag har reflekterat över mitt arbete regelbundet och systematiskt, och delat med mig av mina erfarenheter. (Bland annat här på bloggen.)
  • Jag har djupdykt i ämnesplanen för matematik.
  • Jag har varit en drivande kraft i att – tillsammans med andra lärare – göra centralt innehåll och kunskapskrav mer användbara i klassrummet. (Klossmetoden)
  • Jag har upprepade gånger slagit larm om att många elever i kurs 1 och 2 på gymnasiet har enorma kunskapsluckor i grundskolematten.
  • Jag tycker att jag lyckats bra med gruppledarskapet i matematik på min skola, och är jätteglad över arbetet vi påbörjade med att utforma prövningar som säkerställer att elever har de nödvändiga kunskaperna för en kurs.
  • Jag har skapat eget undervisningsmaterial när jag velat/behövt, och konsekvent delat med mig av det.
  • Jag har byggt en plattform som hjälpt mig och andra lärare att dela planeringar med elever, och hjälpt lärare att dela undervisningsresurser med varandra. (kursplanering.se)
  • Jag har utbildat 350–400 elever i matte eller fysik, och varit mentor till 17 härliga elever. Ni finns med mig. Allihop.

Några saker jag inte har gjort, men hade velat göra

  • Jag hade velat få/göra en mer sammanhängande bild av hur centralt innehåll hänger samman och utvecklas mellan gymnasiekurser och i grundskolan. (Egentligen det som Tomas Wallgren gör i Vägmodellen, som jag inte satt mig in i tillräckligt.)
  • Jag hade velat testa och vidareutveckla mina idéer om hur jag – till slut – kanske kunde få löpande kunskapsbedömning att fungera.
  • Jag har inte jobbat speciellt mycket alls med att utveckla min fysikundervisning, och framförallt har demonstrationer, experiment och laborationer blivit lidande.
  • Jag hade jättegärna testat att använda Algodoo i fysikundervisning, nu när eleverna på skolan har fått var sin digital enhet.
  • Jag har bara skrapat på ytan när det gäller att förstå vad lärare kan göra för att få elever att faktiskt arbeta med ämnet – både i klassrummet och utanför.

Några bloggposter jag skulle vilja lyfta fram

Det här är inlägg 251 på den här bloggen, och förmodligen är det också det sista. Den här bloggen handlar om att bli lärare, och den resan avslutar jag nu. Det är sorgsamt, som det ofta är när man avslutar saker. Men det kommer nya saker också.

Här är några bloggposter som jag skulle vilja lyfta fram särskilt, eftersom de antingen sammanfattar (för mig) viktiga saker, eller för att de av någon annan anledning är värdefulla för mig.

Om undervisning

Om kunskapsbedömning

Om övergripande skolfrågor

Använda it i undervisning

  • Digital grundkompetens: Det är viktigare att lära sig att skriva med fingersättning på tangentbord än att använda häftiga appar.
  • Tankar om IT i matteundervisning: För den som vill djupdyka lite i hur jag ser på (och använder) it i matteundervisning.
  • IKT i matematikundervisning: Tankar inför en modul i mattelyftet om it i matteundervisning. Ganska mycket matnyttigt i frågan vad, hur och varför.

Sammanställningar och tillbakablickar

Vad händer sen?

Den här bloggen heter ”Att bli lärare”, och handlar om mina tankar och erfarenheter på min väg mot att bli en riktig lärare. Läraryrket är ett hantverk, och som andra hantverk utgår jag från att det tar lång tid att lära sig. Och liksom andra hantverk går det väl inte att säga att man ”kan” det eller inte.

På tre år har jag inte blivit en riktig lärare (vad det nu är), men det känns som att jag på allvar testat att vara lärare. Jag vet en del om hur det fungerar, åtminstone i vissa ämnen, i vissa åldrar, och i vissa typer av skolor.

När jag blev lärare var planen att arbeta med skola och utbildning fram till pension, men inte att arbeta i klassrum hela den tiden. Att ta klivet till att jobba med skolfrågor på nationell nivå har gått mycket fortare än väntat, och kanske är det synd att jag inte ser till att få ytterligare fem–tio års erfarenhet av läraryrket.

Ett tag var jag lite rädd för att börja jobba på Skolverket. Min målsättning med att jobba med skola och utbildning är att påverka och förbättra svensk skola. Om det av någon anledning inte skulle fungera för mig att jobba på Skolverket – vad ska jag då göra med mina ambitioner? Blir jag tvungen att skrota dem, och ta ett jobb som jag har bara för att få lön?

Men jag har insett att det finns en bra plan B. Det är att börja undervisa igen. Och om jag blir tvungen att ge upp mina ambitioner om att påverka skola på nationell nivå kan jag istället satsa på att göra ett skitbra jobb i klassrummet. Det är inte så dumt det heller.

Nu följer de sista dagarna på sommarlovet. Sedan börjar nya äventyr.

Publicerad av Itangalo

Jobbar med mattefrågor för skola. Har massa tankar om hur utbildning fungerar och borde fungera. Tidigare matte- och fysiklärare på gymnasiet. Bakgrund inom webbutveckling, vetenskapsjournalistik och fysikdidaktik.

6 reaktioner till “Tre år som lärare: En tillbakablick

      1. Hej Johan! Stort tack för en intressant och givande blogg! Lycka till på skolverket. Jag undrar om man måste bli medlem i kursplanering.se för att skapa kursplaneringar? MVH/Markus

    1. Tack! Och tack själv för intressant läsning.

      Jag gissar att du läste ”tips till dig som funderar på att bli lärare” ovan – annars får du gärna göra det. Där finns en del tankar om vad man kan göra (eller tänka) om lärarutbildningen inte räcker till.

      Du är på väg mot världens bästa jobb. Bara så du vet.

Lämna en kommentar