Digital grundkompetens

Om jag har digital grundkompetens innebär att det att jag kan använda dator (eller motsvarande) för relevanta arbetsuppgifter, utan att det tar längre tid än att göra dem för hand. Det innebär också att de uppgifter jag kan sköta digitalt då och då utökas.

Den här hösten får alla elever på vår skola en egen digital enhet (iPad, blev det till slut). Därmed har det blivit ännu större behov för oss lärare att bygga på vår kompetens när det handlar om att använda digitala verktyg i undervisningen. I somras fick jag en tanke om vad som ibland kallas digital grundkompetens – den baskompetens som inte handlar om hur man hanterar enskilda program eller appar, utan hur väl man hanterar datorer och andra digitala verktyg i allmänhet.

Här tänkte jag försöka skriva ner vad jag menar med digital grundkompetens, och förklara varför den är jätteviktig.

I tisdags höll jag två workshops om att använda GeoGebra på iPad, riktat till mattelärare på Rudbeck. En viktig del av workshopen var en lista med olika kommandon man kan använda i GeoGebra – för att rita funktioner, beräkna medelvärden, rita integraler, göra animationer, och annat. Listan innehåller över 60 olika kommandon, vilket inte är rimligt att hålla i huvudet.

När jag satt och förberedde workshopen dök ett intressant problem upp: Ska jag skriva ut listan och ge en papperskopia till alla deltagare, eller får de nöja sig med att ha listan digitalt?

Att kopiera upp listan kändes på sätt och vis jätteknäppt, eftersom alla lärare ju skulle ha en dator eller surfplatta framför sig hela tiden. Samtidigt tänkte jag att många lärare kanske tycker att det är jobbigt att behöva växla mellan GeoGebra och dokumentet med listan för att kolla upp kommandon, och skulle föredra att ha listan på ett blad bredvid.

Och här fick jag en utgångspunkt i att sätta ord på vad jag kallar digital grundkompetens: Digital grundkompetens betyder att man kan arbeta med saker på en dator (eller annat digitalt verktyg), utan att verktyget i sig blir ett hinder. Vad betyder det?

  • Det är (minst) lika enkelt att skriva på en dator som att skriva för hand.
  • Man kan hitta saker på/genom sin dator (minst) lika enkelt som man hittar saker i arbetsrummet.
  • Man kan ha flera dokument och program öppna på sin dator, (minst) lika enkelt som att ha flera böcker eller papper framme på sitt skrivbord.
  • Det är (minst) lika enkelt att dela med sig av lektionsmaterial digitalt, som att ge papperskopior till kollegor och elever.
  • Det är (minst) lika enkelt att göra beräkningar på en dator som att göra dem på miniräknare eller papper och penna.
  • Det är (minst) lika enkelt att sätta samman bilder och text på en dator, som att tejpa fast papperslappar på ett ark och kopiera.

Listan kan förstås göras jättelång. Principen är att digital grundkompetens är motsatsen till ”äsch, det här går ju fortare att göra utan dator”.

Det här sättet att se på digital grundkompetens betyder också att den är beroende av sammanhang. Någon som är flink med att skriva och surfa på en dator kan bli ställd när det kommer till att rita bilder. Den som vanligtvis är datorninja kan bli frustrerad när hen försöker skriva noter på dator, och gå över till att göra det för hand.

För att göra begreppet digital grundkompetens lite mer användbart är det förmodligen rimligt att begränsa sig till arbetsuppgifter som man utför regelbundet, och där det är rimligt att använda dator (eller motsvarande).

Varför är digital grundkompetens viktigt?

Om man ska utvecklas i hur man använder datorer är min erfarenhet att det avgörande att man (1) använder datorer rätt mycket, och (2) att man vågar testa saker även om man inte vet vad som händer. Den som har en digital grundkompetens kommer att använda datorn ofta, och när datorn är ett vant verktyg är tröskeln också lägre för att testa nya saker. För den som saknar digital grundkompetens, däremot, blir interaktion med dator en uppförsbacke: Uppgifter känns onödigt krångliga, och mediet i sig lockar fram frustration och irritation. Tröskeln för att testa nya saker blir än högre.

Man kanske kan säga så här, lite överdrivet:

  • Någon med låg digital grundkompetens kan tänka/känna så här: ”Nu ska jag renskriva mötesanteckningarna på datorn och e-posta till de andra. Sen ska jag skriva ner den här musikslingan. Jag undrar var vi har notpapper.”
  • Någon med hög digital grundkompetens kan tänka/känna så här: ”Nu ska jag dela mötesanteckningarna till de andra. Sen ska skriva ner den här musikslingan. Jag undrar om det går att göra enkelt med en dator?”

Typ så.

 

Brasklapp: Det kan hända att ”digital grundkompetens” är någon sorts officiell term utan att jag känner till det, och att allt jag skrivit här går tvärs emot den gängse uppfattningen.

 

4 thoughts on “Digital grundkompetens

  1. Ping: Vett och etikett med digitala verktyg i sociala sammanhang | Att bli lärare

  2. Ping: Kan man visa fler kunskaper med datorbaserade prov? | Att bli lärare

  3. Ping: Tankar om IT i matteundervisning | Att bli lärare

  4. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

