Vad händer med betyg som drivkraft?

Sedan nian eller så har jag varit skeptisk till betyg i skolan, och under de 17 år som gått har jag ganska många gånger sagt att skolan vore bättre utan betyg. De som invänder brukar framförallt lyfta fram två argument.

Det första är att betyg behövs för urval till utbildningar (vilket jag inte tycker stämmer). Det andra är att betyg får elever att kämpa hårdare och lära sig mer.

Jag tänkte ägna den här bloggposten åt det andra argumentet. Det jag tänkte skriva är både gammal skåpmat och så revolutionerande att många har svårt att ta till sig det.

Därför tänkte jag börja med att be om en sak. Om du tycker att betyg behövs för att motivera elever att anstränga sig, så vill jag att du funderar över detta: Om det skulle visa sig att det finns forskning som säger att betyg inte fungerar som motivator, och kanske till och med är skadligt, skulle du kunna ändra din åsikt?

Om innovationsbonus

Jag är inte tillräckligt insatt i forskning kring betyg i skolan för att säga vilken betydelse de har, men jag drar mer och mer paralleller mellan betyg och ekonomiska belöningssystem. Det finns massor med företag som använder innovationsbonusar för att få anställda att komma med bra idéer för produkter eller andra förbättringar som är bra för företaget. Och forskning säger att det är fel.

Forskning säger inte bara att ekonomiska incitament inte fungerar för att locka fram smarta lösningar, utan att de hindrar. Om du ber människor att lösa en uppgift kommer de att göra det sämre om (säg) de fem bästa får en tusenlapp var – om uppgiften kräver tankearbete och kreativitet. Mekanismerna bakom verkar vara att när saker som pengar står på spel är vi mindre benägna att ta risker, och samtidigt blir vi sämre på att vara kreativa och tänka utanför de vanliga mönstren. Innovationsbonus kanske gör att man anstränger sig mer, men man lyckas mindre. (Däremot fungerar pengar bra som motivator för monotont arbete.)

Det finns två saker som är jätteintressant med det här. Det första är resultatet i sig självt. Det är överraskande och häftigt att pengar – som väl får sägas vara en av de vanligaste belöningarna – inte fungerar som vi vill. Det andra är att saker som innovationsbonus fortfarande är vanligt. Hur kommer det sig att (fler) företag inte ändrar sina belöningssystem, om forskning visar att innovationsbonus helt enkelt inte fungerar?

Jag tror att det är för att vi är dåliga på att ompröva saker som vi tar för självklara. I fysikundervisning är det skitsvårt att få elever att förstå att en kraft inte nödvändigtvis är riktad åt det håll ett föremål rör sig. Elever kan göra korrekta uträkningar på ett prov, men om man presenterar frågor i bilder faller de flesta tillbaka på sin spontana föreställning om hur kraft och rörelse fungerar. Att kunna något, intellektuellt, är inte samma sak som att förstå det så att man kan använda det i verkligheten.

Att innovationsbonus inte fungerar är helt enkelt så främmande för oss att vi inte kan ta till oss det.

Betyg som belöning

Jag tycker att det finns många saker som tyder på att betyg har samma effekt som en innovationsbonus. Det är ingen tvekan om att betyg är en motivator för (de flesta) elever. Och det är ingen tvekan om att det för de flesta elever är en high stake-motivator, där det är farligt att misslyckas (vilket kanske mest märks på elevers förhållning till prov). Jag tror att det är rimligt att säga att motivation från betyg främst handlar om rädsla att misslyckas.

För mig är det mycket rimligt att tänka att betyg, precis som ekonomiska incitament, hindrar kreativitet.

Tänk för ett ögonblick att det är så. Att betyg gör att elever blir mindre kreativa. Hur mycket skada har de i så fall gjort i svenska skolan?

 

Jag tror inte att betyg måste vara skadliga. Och jag tycker att bedömning är en viktig del av skola och utbildning. Men om vi inte kan ifrågasätta hur bedömning i skolan fungerar finns risk att vi gör helt fel saker.

 

2 thoughts on “Vad händer med betyg som drivkraft?

  1. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

