Överblick av första året

Det här är det hundrade inlägget i den här bloggen. Jag tänkte använda det för att blicka tillbaka över mitt första läsår som lärare, och i viss mån fundera över det kommande året.

5 bästa besluten

Först ut är fem övergripande saker som jag är extra glad att jag gjort under året. De har hjälpt mig att utvecklas och bli en bättre lärare, både direkt och indirekt. De är, i ingen särskild ordning.

  • Jag har experimenterat. Det viktigaste av allt jag gjort i år, är att jag har vågat testa saker även när jag inte vet vart det leder. Och att jag har tagit mig tid att göra det. Det handlar om saker som hur jag gör prov, hur jag samlar betygsunderlag, hur jag lägger upp kurser, hur vi jobbar i klassrummet, och mer. Att jag har experimenterat har dels gjort att jag utvecklats och lärt mig massor, dels har det gett inspiration. Det svåraste har varit tiden – jag hoppas att jag kan fortsätta att ta tid för sånt i höst, även när jag börjar undervisa fysik.
  • Jag har djupdykt i kursplanerna. Det är inte det roligaste stället att börja sin lärargärning, men det finns inget annat ställe att börja än i styrdokumenten. De berättar vart man vill, och först när man har någorlunda koll på målet är det meningsfullt att experimentera med hur man ska ta sig dit. Att jag djupdykt i kursplanerna har betalat sig flera gånger om, tidsmässigt, och kommer att fortsätta att göra det. Jag är extra glad att lyckats koppla samman centralt innehåll och kunskapskrav på ett meningsfullt sätt (som nu fått namnet Rudbeckmetoden!). Det återstår att se om något av detta är användbart för att förstå kursplanerna i fysik.
  • Jag har engagerat mig i det utvidgade kollegiet. Det dröjde 2/3 av läsåret innan jag upptäckte den sprudlande aktivitet online (och AFK) som kallas ”det utvidgade kollegiet”. Jag har asbra kollegor på Rudbeck, men möjligheten att träffa och diskutera med engagerade lärare, skolutvecklare och skolledare från annat håll har varit otroligt givande. Det har gett kraft och inspiration, men det har framförallt gett en känsla av gemenskap. Och möjligheter till samarbete över skolgränser.
  • Jag har lagt tid på att aktivt reflektera över mitt arbete. Det handlar framförallt om den här bloggen och om den loggbok där jag skrivit ner tankar varje vecka. Att skriva ner tankar har både hjälpt mig att märka saker som jag hade missat annars, och tvingat mig att sätta ord på vad jag tänker, tycker och tror. (Det ingår förstås mycket reflektion i både punkt 1 och 3 också.)
  • Jag har delat med mig av saker jag gjort. Jag har producerat en del material under året, både för elever och lärare, och när jag tänkt att det kan vara användbart för andra har jag gjort det fritt tillgängligt. Jag tror att samarbete mellan lärare är en av de viktigaste sakerna för att förbättra skola och utbildning. (Att dela med sig känns också som en naturlig del av det utvidgade kollegiet, så även här hänger punkterna samman.)

Den viktigaste insikten

Lista nummer två är mycket kort. Det är den viktigaste insikten jag fått under året.

3 överraskningar

Nästa lista är tre saker som jag blivit överraskad av under året.

  • Mest påtagligt är att jag är överraskad över hur få överraskningar jag fått. Det allra mesta i lärarjobbet och skolvärlden har varit inom marginalerna för jag förväntat mig. Kringarbete med lektioner, kontakt med elever, gemenskap med kollegor, själva undervisningen, chefer och skolledning, och sånt. Jag tror (tyvärr) inte att det är lärarutbildningen som gjort mig välförberedd på hur det är i skolan – med undantag för VFU:n – utan förmodligen är det lärare bland vänner och familj som gett mig en bra bild av vad läraryrket innebär i praktiken.
  • En sak som jag ändå blev överraskad av, och nog var dåligt förberedd på, är det ”nöta timmar”-arbete som finns i läraryrket. När jag skapat ett bra prov och genomfört det är inte arbetet slut; då finns det 60 prov att bedöma och ge återkoppling till eleverna på. Det tar timmar, även om man tycker att man har smarta lösningar. (Det här var något jag tänkte på redan efter första halvåret, och jag har väl blivit lite bättre på att nöta timmar sedan dess.)
  • En sista sak som jag blivit överraskad av är att det inte är jättesvårt att hitta smarta lösningar för olika saker i lärararbetet. Det kan handla om att använda Khan Academy, göra genomarbetade tolkningar av kursplanerna, ha prov på andra sätt än de vanliga, eller så. Min allmänna erfarenhet är att om man har en idé om något man skulle vilja göra annorlunda, och är beredd att jobba lite extra, så är det möjligt att genomföra idén. Innan jag blev lärare trodde jag att alla de bra och enkla idéerna för att förbättra undervisningen redan skulle vara tagna. Att det finns så mycket lågt hängande frukt kvar är på sätt och vis ett dåligt betyg för de arbetsvillkor som lärare har. Lärare får för lite tid för utveckling, och lärare är för dåliga på att dela med sig av sina erfarenheter (vilket i sin tur mestadels beror på tidsbrist).

Den sista punkten hänger samman med en reflektion jag gjort flera gånger under året, men inte skrivit om förrän nu. Jag kan i perioder vara vansinnigt produktiv, och det här första året som lärare är en sådan period. Jag är glad och stolt över många saker jag gör, och jag visar gärna upp dem. Men jag vet också att mitt beteende kan vara nedslående för lärare som inte känner att de kan lägga lika mycket energi på skolan – och provocerande för de som anser det illojalt att lägga fritid på skolrelaterade saker.

Mina tankar kring att vissa far illa av min iver är dessa: Alla lärare värda namnet vill göra ett bra jobb. Vissa har småbarn som ska hämtas och lämnas. Vissa har en partner som behöver extra uppmärksamhet. Vissa påtar hellre i trädgården (eller umgås med familjen) än fördjupar sig i skolfrågor på fritiden. Ingen ska kräva att en lärare lägger sin fritid på arbete. Inte arbetsgivaren, inte kollegorna, inte läraren själv. Att man vill göra ett bra jobb med den tid man får från arbetsgivaren ska räcka. Punkt slut.

Men det finns också lärare som har skola och utbildning som passion. Som tycker om att spela in filmer som förklarar de sju förmågorna i gymnasiematten. Som gillar att diskutera matteundervisning med andra intresserade. Som tycker att det är givande att berätta för andra hur man arbetar med bedömning. Människor som har skola och utbildning som passion är en tillgång. Deras engagemang kan hjälpa andra lärare.

Det är tråkigt när lärare blir nedslagna av andras engagemang. Men lösningen är inte att minska på engagemanget. Lösningen är att förstå att alla vill mot samma mål, och vi bidrar med det vi vill och kan för att komma dit.

Sammanfattningsvis

Efter att ha avslutat mitt introduktionsår kan jag konstatera att lärare är ett skitbra yrke. Det saknas ofta tid, men miljön är stimulerande, utmaningarna varierande, och uppgifterna är – på det hela – några av de mest meningsfulla man kan ägna sig åt.

Jag har dessutom haft turen att hamna på en skola där kollegorna är fantastiska (och många), organisationen är välsmord, chefen är bra och det satsas på fortbildning. Utöver det hade jag lyxen att undervisa en av mina kurser tre gånger. Allt detta har gjort att jag lärt mig massor av saker, och det har varit en riktig kick.

Den här bloggen heter ”Att bli lärare”. När jag får min lärarlegitimation skulle man kunna säga att jag är lärare. Och det är jag, på sätt och vis. Men det är också tydligt att jag bara gläntat på de frågor som handlar om lärarens arbete i klassrummet – hur man hjälper elever att lära sig på bästa sätt.

I höst fortsätter äventyret. Men först blir det sommarlov.

4 thoughts on “Överblick av första året

  1. Ping: Om sommarlov | Att bli lärare

  2. Ping: Engagera, engagera, engagera | Att bli lärare

  3. Kloka rader och tankar gillar att du skriver om att det är okej att vara engagerad och ha sitt yrke som passion och det är lika rätt som att vilja att arbetstiden räcker.. och ska räcka

  4. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

