Något är trasigt

Jag envisas med att säga att saker är bra i den svenska skolan. Jättebra, till och med. Men det finns också saker som inte är bra. En av de sakerna är att det är alldeles för vanligt att elever inte har de kunskaper man kan förvänta sig från tidigare (års-)kurser.

För mig som mattelärare innebär det ordentliga och praktiska problem i undervisningen. (Samma sak gäller säkert i alla ämnen, men matte brukar sägas vara ett ämne där man – mer än i många andra ämnen – bygger vidare på tidigare begrepp.)

När jag undervisar i matte 2 är det svårt om eleverna inte klarar av att räkna med bråk. (Bråkräkning ingår i årskurs 7–9.) Det är svårt när eleverna inte hanterar negativa tal. (Räkning med negativa tal ingår i årskurs 4–6.) Det är svårt när elever inte klarar av att lösa enklare ekvationer. (Ekvationer ingår i år 7–9.)

Att behöva träna eleverna i de här sakerna, när vi ska jobba med andragradsekvationer eller logaritmer, är som att behöva träna på att läsa ord som är längre än 10 bokstäver när det vi borde göra är att analysera litteratur. Eller att träna på hur man tar olika ackord på en gitarr, när vi borde träna på frasering. Eller nåt. Det är bra saker att träna på – och jag skulle gärna hjälpa eleverna med det – men inte när undervisningen ska fokusera på något annat.

Det är trasigt när betyg inte avspeglar elevernas kunskaper.

Advertisements

3 thoughts on “Något är trasigt

  1. Ping: Tid för innehåll, tid för förmågor | Att bli lärare

  2. Ping: Kanske gör jag galet i mina bedömningar | Att bli lärare

  3. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s