Något som saknas

Jag diskuterade just kursplanering.se med David Andersson, en kollega jag lärt känna via nätet. Han hade flera bra förslag till förbättringar, och fick mig att se saker jag missat. Typiskt bra.

Webbplatsen kursplanering.se är till för två saker. Det första är att den hjälper till att planera kurser – du kan göra grovplaneringar, du kan göra scheman, och du kan hälla in en grovplanering i ett schema. Du får dessutom lite extraverktyg, så som kalenderflöden för dina scheman, veckolistor att skriva ut, och enkla knappar för att knuffa planeringen upp/ner i schemat. En användbar sak är också att grovplaneringen kan detaljeras, genom att lägga till beskrivningar och resurser till varje avsnitt.

Det andra sajten gör är att den bygger en bank av alla de resurser som folk använder i sina planeringar. Banken är sökbar i ett antal olika ledder, vilket är tänkt att göra det lättare att hitta det som man har nytta av just nu.

Det är jag som bygger och driver kursplanering.se. Och med jämna mellanrum får jag en tanke. Tanken är att någon ska komma fram till mig och säga, ”Hörrudu, varför håller du på med kursplanering.se istället för att använda riktigakursplanering.se?”.

Det är jättekonstigt att det inte fanns en sånhär webbplats för flera år sedan. Det är inte som att behovet inte har funnits. Eller tekniken. Och jag kan fortfarande inte riktigt tro att det inte finns någon annan sajt, som gör typ samma arbete som kursplanering.se, men bättre. Större. Mer etablerat.

Men det faller också in i ett mönster som jag sett lite väl ofta. Strax innan jag for till Sveriges matematiklärarförenings sommarkurs upptäckte jag att SMaL faktiskt har en Facebook-grupp. Där finns 225 medlemmar, som då och då postar inlägg. Men knappt någon känner till den. Det är nog förresten rätt många mattelärare i Sverige som inte känner till att SMaL finns. Eller Nationellt Centrum för Matematik, och vilka resurser de erbjuder. Eller att det finns något som heter Khan Academy, där man kan kolla på videor som täcker typ all matte i svensk grund- och gymnasieskola (och en hel del från andra ämnen), och man kan jobba med självrättande räkneuppgifter. Eller att det finns lärare som lägger ut massor med inspelade genomgångar på YouTube, som kan vara en enorm tillgång för både lärare och elever.

Skolan som jag jobbar på är stor, och har relativt gott om resurser. Skolledningen satsar rätt mycket på fortbildning, och driver fleråriga projekt för att utveckla pedagogiskt tänk hos lärarna. Och i pedagogiska diskussioner hör jag rätt ofta lärare säga att vi borde göra en bank med Rudbecks inspelade videogenomgångar. Eller Rudbecks bank med övningsprov.

Här är problemet: Det finns redan videogenomgångar. Det finns redan banker med övningsprov. Alla de tankar som vi tänker har lärare över hela Sverige tänkt förut. Och nästan alla tänker att de ska förverkliga idéerna för sig själva, eller ibland för lärare på sin egen skola.

Vi är för instängda. Vi är för dåliga på att förstå att alla har samma behov som vi. Vi är för dåliga på att använda lösningar som redan finns, och göra dem bättre, och vi är för intresserade av att uppfinna hjulet igen.

Jag undrar vad det är som gjort att det blivit så.

Och jag tror faktiskt att det är på väg att ändras. Uttrycket ”det utvidgade kollegiet” blir allt vanligare. Idéer och tankar sprids genom Twitter och Facebook, genom poddsändningar och konferenser. En liten, men viktig del av lärarkåren håller på att göra en lite större helhet av delarna.

Det ser jag fram emot.

Jag undrar om det alltid varit så, eller om det faktiskt är en förändring på gång.

One thought on “Något som saknas

  1. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

