Samla betygsunderlag på distans

Det nya coronaviruset har gjort att gymnasieskolor, vuxenutbildning och högskolor undervisar på distans. Det skapar utmaningar i många dimensioner – nå elever som behöver det mest, få tekniken att funka, följa upp och ha samtal med enskilda elever, med mera. Även andra skolformer är drabbade av mycket frånvaro och det finns skolor som håller stängt – kanske kommer många att behöva göra det framöver.

Skolverket beslutar att ställa in de nationella proven fram till 30 juni, för samtliga skolformer. Det satte extra fokus på hur bedömning för betygsättning kan göras på distans. I det är inlägget samlar jag tankar och erfarenheter jag sett om den frågan. Fokus ligger på matematik, och framförallt gymnasieskola, men rätt lite av det som skrivs är unikt för ämnet och skolformen.

Det är knappt fem år sedan jag var undervisande lärare. Bloggposten är alltså skriven från ett utifrånperspektiv. Kommentera gärna, inte minst om du har erfarenheter som säger emot det jag skriver, eller om du har nya idéer som jag missat.

Jag vill också poängtera att det jag skriver är mina egna tankar, och på inget sätt ska uppfattas som ett budskap från min nya arbetsgivare.

Princip noll: Fokusera framförallt på undervisningen

För de skolor som gått över till distansundervisning finns det massor av saker att få i ordning och lära sig innan undervisning kan rulla på någorlunda rutinmässigt. När jag skriver detta är det 24 mars, vilket betyder att det är mer än två månader kvar tills betyg ska ges. Det kloka i ett sånt läge är att inte lägga för mycket krut på att fundera över hur betygsunderlag ska samlas in.

Hitta former för att undervisa. Få elever att känna att det finns en vardag och att det finns rutiner. Upptäck nya svårigheter med distansundervisning. Hantera dem tillsammans med kloka kollegor på nätet. Bli klokare tillsammans. Det är viktigare att få elever att må ok än att hålla prov.

Olika sätt att hantera bedömning för betygsättning

That being said, här är tankar om hur man kan hantera bedömning för betygsättning. De är, som alltid, ett resultat av diskussioner med andra som processats i mitt huvud. De är inte rekommendationer, och vissa saker skulle jag själv inte vilja göra som lärare. Snarare handlar det om en sammanställning av saker som verkar användbara.

Målet är att underlätta vidare diskussioner och utforskande, och underlätta det viktiga jobb som lärare har.

1: Sänk ambitionsnivån, fokusera på det viktigaste

När undervisning ställs över ända kommer även betygsättning att bli lidande. Det handlar inte bara om att det är svårt att samla in betygsunderlag, utan också om att elever fått radikalt olika undervisning. Likvärdigheten i betygen är svår att hålla uppe, och på många sätt är det rimligt att lärare gör bedömningar och skattningar mer på magkänsla än utifrån slutprov. Så länge vi har distansundervisning är det svårt att få till något bättre, och en sänkt ambitionsnivå ger mer utrymme att fokusera på undervisning och att ta hand om elever.

Den här approachen fungerar särskilt väl till och med näst sista terminen i grundskolan, eftersom de betygen inte används för att konkurrera om utbildningsplatser. För slutbetyg från grundskolan och gy-kurser spelar betyg en tyngre roll. I de fallen är gränsfall för betygen E/F de som har störst betydelse för elever, förmodligen följt av gränsfallen A/B. Vill man ha mer säkra betygsunderlag för några elever lär det vara bäst att fokusera på dessa.

2: Senarelägg betygsättningen om möjligt

Det är inte omöjligt att vi kan ha undervisning i klassrum i så gott som alla skolor i Sverige innan sommarlovet. Men jag bedömer det som osannolikt.

Det finns ny lagstiftning som gör det möjligt att förlänga terminer och senarelägga betygsättning. En hel del betyg måste inte sättas innan 10 juni (eller vad det nu är för datum). I grundskolan har slutbetygen en skarp gräns, men resten kan senareläggas (om jag fattat saken rätt). I gymnasieskolan kan kurser förlängas över sommaren, så att betyg sätts först i höst – funkar bra för årskurs 1 och 2, men sämre för elever som tar studenten i vår. Vuxenutbildning präglas av flexibilitet, så där borde det inte vara några problem att senarelägga betygsättningen – ur formellt perspektiv i alla fall.

3: Använd uppsatsliknande inlämningsuppgifter

En metod som nog fungerar bättre i flera andra ämnen är att använda inlämningsuppgifter som liknar uppsatser, snarare än problemuppgifter i en mattebok. Man kan be elever beskriva ett par viktiga matematiska begrepp, eller göra en genomgång/sammanfattning av ett moment i kursen. Det kan vara nedskrivet eller, kanske bättre, inspelad video. (Har man skrivna uppsatser kan det vara smart att prata med en språklärare om att köra dem genom Urkund eller liknande.)

Det här är ett format för betygsunderlag som är rätt trevligt och pålitligt (särskilt för videor), men kan bara användas för att bedöma rätt små delar av sånt vi vill titta på i matteämnet.

4: Använd muntliga uppföljningar

En annan metod är att ge elever ett prov att jobba med hemma, och sedan ha muntliga redovisningar av uppgifter över videolänk som komplement till fotade och skickade lösningar. Man kan låta eleven redovisa hela provet (tar mycket tid) eller göra ett par stickprov per elev (förmodligen mer rimligt). Vilken approach man använder kan förstås anpassas till eleven och sammanhanget – handlar det om gränsfall E/F är det mer intressant att följa upp, och samma sak om man misstänker fusk.

EDIT: Jag har fått mer stöd för att det här är en rätt effektiv metod för att hålla prov och upptäcka fusk vid provgenomförandet. Kan funka särskilt bra i kombination med någon sorts övervakning av provgenomförandet. Man ska räkna med minst fem minuter muntlig uppföljning per elev (ofta mer), och till det kommer arbete med att hitta tider som funkar för varje elev. Jag tror att det är klokt att fokusera på fall där man misstänker fusk, och komplettera det med slumpvisa stickprov.

EDIT 2: Jag har fått lära mig att det finns bra appar för att fota papper, som fungerar bättre än vanlig fotografering med telefon. En sådan heter Genious Scan (för iPhone). Det finns också scan-funktioner i Google Drive-appen (för Android och iPhone).

5: Övervaka provgenomförandet

Ytterligare en metod är att ha prov som skickas genom dator, och där eleven övervakas under genomförandet. Det finns exempel på prov som skickas/genomförs i en (förhållandevis) låst provplattform på datorn, medan datorns webbkamera övervakar eleven framifrån och eleven satt upp en telefon som ger övervakning från ett annat håll. (Det finns också exempel på hur elever lyckats fuska även under sådana omständigheter, men det är väl svår att vaccinera sig mot oavsett.)

Man kan säkert tänka sig andra sätt att övervaka skriftliga prov i hemmet också.

Har du fler tips eller tankar om betygsunderlag på distans? Skriv gärna en kommentar, och har du en bra länk får du gärna dela den på en sajt jag byggt för att dela resurser för distansundervisning. (Det finns en särskild efterlysning efter metoder att hantera skriftliga prov på distans.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s