Tips till dig som funderar på att bli lärare

Idag igår hade jag glädjen att luncha med Viktor – en kille som läst teknisk fysik, jobbat ett antal år inom industri (även utomlands), och nu har sök och kommit in på en kompletterande lärarutbildning. Han verkar engagerad och intresserad av skola och utbildning, vilket om inte annat bekräftas av att han hörde av sig för att fråga om han fick bjuda på lunch och fråga mig om läraryrket.

Strax innan jag mötte Viktor pratade jag 5–10 minuter med Ruth från Greenpeace, som har starkt engagemang i skolfrågor, två föräldrar som är lärare, och inte tänkte att hon ska bli lärare.

Båda dessa mötena fick mig att vilja skriva samman en lista med blandade tips till de som är på väg att, eller funderar på att bli, lärare.

Man får ta listan för vad den är: En massa tips från en hyperambitiös person som varit matte- och fysiklärare på gymnasiet i två år, på en stor kommunal skola med högt söktryck. Huruvida tipsen är generaliserbara till andra situationer lämnar jag till läsaren att bedöma.

De största och viktigaste tipsen, som övertrumfar de andra

  • Läraryrket är något man måste lära sig genom att göra. Du kan läsa böcker och få tips, och en del kommer att hjälpa dig och annat kommer inte att funka. Ta allt du får höra med en nypa salt eller två, samtidigt som du förstås ska försöka utvecklas genom att ifrågasätta vad du gör och tänker.
  • Lärarens främsta uppgift är att engagera och intressera elever – inte framförallt att förklara saker. Många som blir lärare förväntar sig det sista. Det är en viktig färdighet för en lärare, men inte den viktigaste.
  • Reflektera över vad du gör. Skriv loggbok, och tvinga dig att göra det regelbundet. (Gärna varje vecka.) Reflektera gärna tillsammans med andra också – på lärarträffar, i arbetsrummet, på en blogg, eller så. Du, precis som eleverna, lär dig mycket mer om du reflekterar över vad som funkar bra och dåligt.
  • Jobba inte sönder dig. Du kommer att kunna lägga varje vaken timme på lärarjobbet, särskilt under det första året. Ett sätt att få tiden att fungera någorlunda är att välja saker som du kommer att göra sämre än du skulle vilja – det kommer att behöva bli så med en del saker, och det är bättre att du väljer dem än att de väljs på slump (eller du knäcks).

Tips för lärarutbildningen

  • All lärarutbildning jag har hört talas om i Sverige har fokus på metafrågor: skolans demokratiska uppgift, sociokulturella perspektiv på lärande, och så. Mycket liten del handlar om att träna på det arbete läraren gör i klassrummet – och ännu mindre handlar om kringarbetet. Var beredd på det, och se till att få ut så mycket du kan av metafrågorna. Om du har möjlighet: Jobba som timvikarie eller på något annat sätt i skolan innan du börjar att plugga till lärare. Det kommer att göra metafrågorna som diskuteras mycket mer meningsfulla.
  • Praktikperioderna är din främsta möjlighet till att träna på praktiskt lärararbete. Det är bra att testa att hålla lektioner – men tyvärr kommer de knappast att ge dig möjlighet att träna på de mer övergripande undervisningsuppgifterna: Att lägga upp planeringen för en kurs, att avgöra vilka saker du vill bedöma, att sätta betyg och – viktigare – se till att du har bra underlag för betygssättning, och så vidare. Men se för böveln till att få göra så mycket som möjligt under praktiken.
  • Jag är övertygad om att du blir en bättre lärare om du har jobbat med andra saker innan du blir lärare. Det gör att du får mer perspektiv till det du undervisar, och skolan som helhet. Om du funderar på andra yrkesbanor kan det alltså vara smart att först bli tandläkare, och plugga till lärare fem år senare. (Eller nåt.)
  • Det kommer (säkert) att finnas kurskamrater som inte lägger speciellt mycket möda på lärarutbildningen. Det kommer (förmodligen) att finnas kursare som du inte tror passar som lärare. Din uppgift är att göra det bästa möjliga av din utbildning. Din lärargärning ska göra svenska skolan lite bättre än vad den var innan. Tänk på det när du får tråkig litteratur att läsa eller kursare som inte har förberett sig för seminariet. Det finns alltid saker att lära sig.
  • Jämför utbildningar! Det är inte säkert att högskolan/universitetet som är närmast dig har den bästa utbildningen, och det finns bra lärarutbildningar på distans. (Min undersökning för några år sedan satte Linnéuniversitetet, Karlstad universitet och Umeå universitet högst på listan – om man ska bli lärare i matte och fysik och vill plugga distans.)
  • Det kan gå att jobba och plugga samtidigt, men prioritera plugget. Om du bara har ekonomiska möjligheter rekommenderar jag verkligen att plugga på 100%, och få det gjort så snart som möjligt.
  • Försök gärna att göra praktik på skolor som skiljer sig åt drastiskt – exempelvis stora/små skolor, kommunala/friskolor, skolor med högt/lågt söktryck. Det är ett bra tillfälle att få erfarenhet från olika verksamheter, utan att behöva söka jobb.
  • Om du får tid över på din praktik, och vill ha mer träning på praktiskt lärararbete, kan du testa någon av de uppgifter jag skrivit ihop för lärarutbildning. Om du vill. (I så fall får du gärna ge feedback på hur de funkar!)

Vad du ska förvänta dig av läraryrket (eller inte)

  • Det går att påverka och förändra! Dels kommer du att ha stora möjligheter att testa saker i din egen undervisning, dels går det att påverka Skolsverige i stort. Faktiskt. Det lär kräva att du är aktiv och framåt, att du jobbar som ett djur, att du delar med dig av vad du gör, och att du har en del tur. Men det är helt klart möjligt.
  • Du kommer att ha trevliga kollegor. Kollegor som man kan skoja med, bolla idéer med, be om råd när man har svåra frågor, och så.
  • Löneutvecklingen är låg. Lönen man får som lärare är inte dålig (i regel, åtminstone på gymnasiet), och det som gör att många är missnöjda med den är (enligt mig) att många andra yrken med liknande krav har betydligt högre lön. Men du ska inte bli lärare för pengarnas skull – då blir du besviken.
  • Skolan är inte i den kris som media (ibland) uppmålar. Det mesta i skolan fungerar bra, även om det förstås finns saker som borde fungera bättre.
  • Mattekunskaperna är däremot i den kris som beskrivs i media. Om man generaliserar grovt kan man säga att på naturprogrammet har elever de förkunskaper man kan förvänta sig, och samma sak gäller i viss mån på teknikprogrammet. På de andra programmen är det vanligt med jättestora luckor i mattekunskaperna (även om det förstås inte gäller alla elever).

Tips när du jobbar som lärare

  • Våga testa nya idéer. Om du bara har tid och ork; testa idéer du får för din undervisning. Du kommer att få en hel del idéer som faller ganska platt, en del som fungerar ok, och några som funkar jättebra. Testa och utvärdera, och behåll det som funkar.
  • Var med i det utvidgade kollegiet. Det finns massor med diskussioner på nätet; Facebook, Twitter, med mera. Blogga. Gå på små informella träffar, gå på konferenser och på kurser. Det är nyttigt att träffa andra lärare (och andra som jobbar med skola).
  • Planera kursupplägg i förväg. Riktigt erfarna lärare kan (nog) undervisa en kurs på känn, en lektion i taget. Men elever blir hjälpta av att se en planering, och du blir hjälpt av att veta att det finns ungefär så många lektioner kvar som du behöver. Det är ok att skära ner vissa kursavsnitt ordentligt – men det ska du göra som en medveten prioritering, inte för att tiden tar slut.
  • Sätt dig in i kursplanerna. Det har hjälpt mig enormt att lägga tid på att analysera kursplaner – det har gett mig idéer för undervisning och bedömning, och det har gjort mig säkrare som lärare.
  • Skriv ner din arbetstid. Särskilt om du känner att du inte orkar. Att veta hur mycket du jobbar är bra för dig själv, bra för din chef, och bra för en eventuell livskamrat.
  • Byt skola om den fungerar dåligt. När du är en erfaren lärare kan det nog fungera att ha kollegor som bara tjurar, skolledning som inte lyssnar, eller strukturer som inte tillåter nytänkande. Men som ny lärare behöver man stöd. Hamnar du på en skola som inte fungerar bra är det bättre att byta skola än att tappa gnistan. (Som tur är har jag inte varit med om någon sådan skola, så de lär vara sällsynta.)
  • Dela med dig av material, och ta del av vad andra gör. Det gör jobbet som lärare både lättare och roligare. Det kan vara svårt att sätta sig in i andras material, och det kan kräva att du bearbetar det först, men det finns mycket att vinna på att leta efter bra material som redan finns (istället för att uppfinna alla hjul själv).
  • Ta inte betyg på alltför stort allvar. De ska hanteras med respekt, förstås, men elever är redan så uppjagade över betyg att man inte behöver spä på det ytterligare. Undervisningen är mycket viktigare än betygen.

Typ så.

Det blev en rätt osorterad lista, och det finns säkert saker som blev osagda. Men det får duga. (Att det inte blev mer ordning än så här är lite symptomatiskt för mina inlägg på senare tid. Det får jag förklara i en annan bloggpost.)

8 thoughts on “Tips till dig som funderar på att bli lärare

    • Kul! Du kommer säkert att upptäcka 100 andra saker som är bra att tipsa om, och att hälften av mina tips inte är relevanta för din situation. Bara så du vet. Men en del av tipsen kanske faktiskt är till nytta. :-)

      • Haha ja det kommer jag säkert! :-)

        Jo såg att det bara var sista delen som riktade sig mot färdiga lärare. Men det är ändå bra :-) Känner en hel del fortfarande i studierna som kan få mer nytta av dina tips

  1. Tack för ett fantastiskt bra inlägg! Blev väldigt motiverad. Jag funderar själv på att bli lärare (biologi och kemi på gymnasiet) eftersom jag brinner för naturvetenskap. Vad jag är lite osäker på är vilket lärosäte som är bäst för biologi/kemi. Jag velar mellan Stockholm och Uppsala. Vet du något om det? Skiljer det något mellan universiteten?

    • Kul att bloggposten inspirerade!

      När jag undersökte olika utbildningar hamnade Stockholms långt ner på listan, så jag skulle rekommendera Uppsala i så fall. (Det kan också vara värt att kolla in distansutbildningar – Karlstad, Växjö/Kalmar och, tror jag, Umeå hamnade överst på min distanslista.)

  2. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

  3. Hej, tack för ett bra inlägg. Jag funderar på att bli lärare, men hade tänkt att se om jag kan få följa med på en skola i olika klasser/ämnen för att se vilken ålder som skulle passa mig bäst. Skönt att höra att fokus ligger på entusiasm och inte förklara saker. Har förstått att det är ett brett yrke. Hade gärna tagit emot fler tips :)

  4. Tusen tack för en super bra lista.
    Jag har sökt och hoppas att jag får börja vägen till mitt nya liv. Jag hatade skola men när jag läste historia på komvux insåg jag att jag längtade tillbaka till skolan. Jag vill bli lärare när jag blir stor!
    Sparar din lista och blogg till framtida stunder av inspirations sökande!

Kommentera

