Tre tankar för framtiden

Första läsåret börjar ta slut, och jag håller på att samla tankar inför hösten och nästa läsår.

Det här året har jag lagt mycket krut på styrdokument, och även en del på att planera kursupplägg. Nästa år planerar jag att lägga mer krut på arbetet i klassrummet. Arbetsmetoden detta läsår har varit rätt mycket genomgång-på-tavlan följt av räkna-i-boken. Det fungerar ok, men har sina brister.

Jag jobbar på en lång lista med saker jag vill tänka på inför hösten. Men jag tror att jag lyckats formulera mina utgångspunkter i tre meningar.

  1. Det viktigaste kapitalet jag har är lektionstid.
  2. Det viktigaste målet är att få eleven engagerad i sitt lärande.
  3. Den viktigaste informationen för mig är vad eleven kan (inklusive förkunskaper).

Jag lär väl revidera de utgångspunkterna i efterhand, och förmodligen tycker jag att de är rätt löjliga om tre år när jag har mer erfarenhet. Men de får stå kvar här tills vidare.

5 thoughts on “Tre tankar för framtiden

  1. Hej igen,
    Du är en mycket ambitiös lärare med visioner och mål för ditt arbete, imponerande insatser, tycker jag! Jag köper dina två översta utgångspunkter inför hösten direkt. Men jag funderar lite på den punkten du valt som nummer tre. Jag vet att ni i er skola har arbetat en längre period med formativ bedömning, och jag blir nyfiken på hur era diskussioner gått! Jag ser att du valt att lyfta fram den andra av Wiliams fem nyckelstrategier inför höstens arbete, och jag håller med om att det är viktigt att utgå från där eleverna är. Men om jag hade fått lyfta fram endast en av de fem nyckelstrategierna hade jag nog valt den första, den om att tydliggöra målen för undervisningen. Det känns ju kanske lite tokigt att behöva ställa dem mot varandra, Wiliam menar ju också (om jag tolkat rätt) att alla fem är viktiga och ska genomföras. Nu funderar jag fram och tillbaka. Kanske du ändå valt att lyfta fram ”rätt” nyckelstrategi? Kanske man inte kan sätta upp mål om man inte vet var eleverna befinner sig? Förde ni dessa diskussioner på er skola? Nyfiken att höra!
    L8

    • Tack! Jo, jag är rätt ambitiös. Försöker hålla det på en någorlunda balanserad nivå, både för mig själv och folk i min omgivning, men jag tycker att läraryrket är så viktigt (och roligt!) att det är svårt att *inte* vara ambitiös. :-)

      Vi har pratat mycket om de olika nyckelstrategierna Dylan Williams skriver om, var och en och flera tillsammans (och även om det inte var dem jag tänkte på när jag skrev det här inlägget har det förstås påverkat mitt tänk). Att jag valde punkt tre som jag gjorde är förmodligen för att jag redan jobbat så mycket med att förtydliga målen för eleverna, och när jag tänker på hösten vill jag fokusera mer på arbetet i klassrummet – och där känner jag att jag haft dålig koll på elevernas förkunskaper (eller efterkunskaper ibland).

      När jag uppdaterar den här listan i framtiden lär den se annorlunda ut. Den här gången var jag lite väl färgad av nuläget. (Kanske tar jag och uppdaterar just den här posten om ett par dagar, när jag tänkt ett par varv till.)

      Tack för dina kommentarer. Det är jättebra att få kommentarer som får mig att reflektera.

      • Ja, såklart har du redan arbetat med att förtydliga målen! :-). Bra att fortsätta arbetet!
        Du, jag ska också tänka till inför min framtid, och sätta upp tydligare mål för mig själv, går in i ett nytt uppdrag nu till hösten. Få se dock om jag ”offentliggör” dem såsom du har styrkan att göra ”göra en MagisterFalk” ;-) !

  2. Ping: Att engagera genom spelifiering | Att bli lärare

  3. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

