”Felet med skolan”

En stor anledning till att jag blev lärare är att jag tycker att det finns saker som inte fungerar bra i skolan. Det mesta fungerar bra – vi har i allmänhet skitbra skola i Sverige – men det finns också ett antal saker som har blivit alldeles alldeles knasiga. Utbildning är en av de viktigaste sakerna i ett modernt samhälle, så det är viktigt att skolan blir ännu bättre än vad den är nu.

Jag hör då och då (särskilt i media) personer som säger att problemen i skolan kan förklaras av en viss sak, och om man bara ändrade på den saken skulle allt bli bra: För lite färdighetsträning, för låg uthållighet bland elever, för låga lärarlöner, för mycket flum, för mycket katederundervisning, för mycket administration, för dålig respekt för lärare bland elever, för låg kompetens bland lärare (ofta i vissa årskurser eller i vissa ämnen), eller för lite eller för mycket betyg.

Jag har jobbat i drygt ett och ett halvt år i skolan, och räknar jag samman min arbetstid är jag uppe i någonstans mellan 3500 och 4000 timmar. Det gör mig till en novis när det gäller att förstå hur skolan fungerar. Även om jag tycker mig se vissa saker som behöver ändras i skolan, kan det alltså hända att jag är ute och cyklar. Jag kan ha missat bakomliggande faktorer som är större problem. Jag kan ha missbedömt effekterna av det jag tycker är fel, och egentligen kanske det är en bra grej. Eller så finns det andra saker som är hundra gånger viktigare att ändra på för att få skolan att fungera bättre. Jag tänker ändå försöka skriva några bloggposter om vad jag tycker är övergripande och allvarliga brister i hur svensk skola fungerar, så som jag upplever den.

Jag kommer inte att säga att det finns en enda sak man behöver ändra på, för det är att göra problem lösningar alldeles för enkla. Här är mina kandidater till ”felet” med skolan:

(Det är värt att betona att man hellre borde se dem som problem än ”fel”. Fel är brister, medan problem är gåtor och pussel som man kan försöka förstå och lösa.)

13 thoughts on “”Felet med skolan”

  1. Ännu en internationell rapport visar att den svenska skolan är bland de sämsta i världen. Den här gången inom problemlösning. Många hade hoppats på att svenska elever var kreativa och duktiga på “riktiga” problem. Så icke fallet.

    Jag tror att felet har legat i alltför små och enkla prov och att man har godkänt elever när de egentligen borde ha blivit underkända. Man har godkänt små upphackade kunskapsmoment men sett igenom fingrarna när det gäller integrering till mer utvecklad kunskap. Vidare så visar det ett problem med Målstyrning. Om man inte tillhandahåller strama mätmetoder för måluppfyllelse så blir måluppfyllelsen godtycklig och tyvärr så glider nivån för godkänt neråt och inte tvärtom. Man har överlåtit tolkning, testning och betygsättning helt och hållet åt skolorna och de har inte klarat av att underkänna eleverna (kunderna).

    Jag har sett så många elever bli godkända i matematik och som samtidigt har haft urusla resultat på nationella prov. De har precis klarat proven på kursen, men på det nationella provet ser man att de inte kan göra någonting med de grunda kunskaper som de har inhämtat under kursen. Man blundar för kravet att betyg ska sättas utifrån kunskaper som man har i slutet av kursen.

  2. Ping: Ett problem i skolan: tidsbristen | Att bli lärare

  3. Ping: Ett problem i skolan: prov- och betygsfokusering | Att bli lärare

  4. Ping: Ett problem i skolan: risken för rundgång | Att bli lärare

  5. Skulle ett möjligt problem med skolan kunna vara att läraryrket inte, att döma av söktyck och intagningspoäng, inte är ett attraktivt yrke? Det innebär att de mest talangfulla ungdomarna inte söker sig till läraryrket. (Om icke-attraktiviten sedan beror på lön, status, arbetsuppgifter eller något annat låter jag vara osagt.)

  6. Ping: Ett problem i skolan: lågt söktryck till lärarutbildning | Att bli lärare

  7. Ping: Världens bästa skitskola: I spåren av kommunaliseringen | Att bli lärare

  8. Ping: Världens bästa skitskola: Reformvirus i skolan | Att bli lärare

  9. Ping: Ett problem i skolan: Ett system som tappar elever | Att bli lärare

  10. Ping: Om fusk på prov | Att bli lärare

  11. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

