Gå igenom kursen, eller gå igenom boken?

Som ny lärare blir det mycket att stå i. Det är en ny arbetsplats att sätta sig in i, nya elever att lära känna (och ta hand om), och det är nya kurser som man både måste bli bekant med innehållsmässigt och dessutom planera lektioner för. Det är mycket, helt enkelt.

Jag la en del tid i somras på att sätta mig in i de kurser jag ska hålla i höst – matte 1c, 2c och 2b. Framförallt har jag kollat på det centrala innehållet, och försökt dela upp det i bitar som blir hanterbara på en eller ett par lektioner. Nu när skolan satt igång känner jag att jag håller på att tappa greppet om den övergripande planeringen; den som säger om vi håller den takt som krävs för att täcka det centrala innehållet innan kursen är slut.

Det mesta av min planeringstid har gått åt till att överblicka en vecka framöver eller så. I andra hand har jag planerat genomgångar för enskilda lektioner, och bara den tid som blivit över (=0) har använts för att följa upp planeringen på en högre nivå.

Igår började jag fundera på att byta mål. Istället för att planera för att gå igenom de kurser jag har, så skulle jag kunna gå igenom de kursböcker vi använder. Det skulle spara massor av planeringstid – materialet är redan uppdelat i lagom stora bitar, det finns övningsuppgifter, diagnoser och en uppgjord ordning. Enda problemet är förstås att jag inte tycker att boken riktigt stämmer med vad jag anser att kursen ska innehålla, både vad gäller centralt innehåll och kunskapsmål.

Den här helgen har jag jobbat med att uppdatera mina planeringar från i somras, för att passa bättre med hur undervisningen fallit ut och även med den form av lektionsplanering jag använder. Det kostar rätt mycket tid, men det är givande. Kursböckerna är förstås en bra resurs när det gäller genomgångar och uppgifter, men det är en just en resurs – inte en utgångspunkt. Hoppas att jag kan fortsätta så.

4 thoughts on “Gå igenom kursen, eller gå igenom boken?

  1. Ping: Boken vann. För den här gången. | Att bli lärare

  2. Ping: ”Alternativa sätt att undervisa” | Att bli lärare

  3. Ping: ”Vilka sidor är provet på?” | Att bli lärare

  4. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

