Reflektioner över arbetstid, det tredje halvåret

Vi lärare har lyxen att få en ordentlig paus från arbetet på sommaren, och även en kännbar paus på vintern. Det behövs – för att komma ikapp, för att vila upp sig, och för att få tid att reflektera över sitt arbete.

Jag anstränger mig för att reflektera över mitt arbete regelbundet; genom att skriva på den här bloggen, genom att skriva privat loggbok varje vecka, genom att prata med kollegor i skolan och på nätet, och på några andra sätt. Det är jättebra.

Jag skriver ner all min arbetstid; dels den jag lägger i skolan på att få lektioner och löpande arbete att fungera, dels den tid jag lägger hemma (eller på träffar och konferenser) för att utveckla och reflektera över mitt arbete som lärare på andra sätt. Den här bloggposten är en sammanställning av min nedskrivna tid det tredje halvåret som lärare, och en reflektion kring vad den betyder.

diagram arbetstid HT 2013

diagram arbetstid HT 2013 (förtroendetid)

Lite statistik

  • Terminen pågick 19 augusti till 20 december, med en vecka höstlov. Förberedelsearbetet på skolan började en vecka tidigare, 12 augusti, och jag började eget förberedelsearbete den 28 juli.
  • Det var 91 dagar då jag loggade arbetstid på skolan, med ett genomsnitt på 8:50 (med 30 minuter lunch borträknat, om det inte var lunchmöte).
  • Mellan 28 juli och 31 december är det 157 dagar. På 80 av dessa har jag loggat arbetstid utanför skolan, med ett genomsnitt på 2:45 per dag.
  • De 18 veckorna med arbete på skolan jobbade jag i snitt 44,2 timmar på skolan. De 23 veckorna jag loggade arbetstid utanför skolan var det i snitt 9,6 timmar per vecka.
  • Om man delar antalet arbetade timmar med antalet arbetsdagar på skolan får man 11:15, vilket man på sätt och vis alltså kan säga är en genomsnittlig arbetsdag.

Vad betyder detta?

Den första och kanske viktigaste slutsatsen man kan dra av statistiken är att jag jobbar för mycket. Det är för många timmar per dag, och det är för få dagar då jag kopplar bort skolan. Det är något jag måste ta på allvar om jag ska funka som lärare i längden, och inte behöva dra i en nödbroms för att jag är på väg att bränna ut mig.

Med det sagt vill jag också göra tydligt att jag skriver ner all den tid jag lägger på skolrelaterade saker – när jag bloggar, när jag jobbar med något av mina webbprojekt för lärare, när jag går på EdCamps, och när jag lyssnar på poddsändningar om skola och utbildning. Jag loggar arbetstid medan jag skriver det här också. Det betyder att även om statistiken säger att jag jobbar med skolsaker kan det vara ganska vitt skilda saker jag gör, och det mesta av arbetstiden utanför skolan lägger jag på sånt jag tycker är kul.

Arbetstid eller inte

Här är det värt att stanna till lite. Loggar jag arbetstid när jag gör saker som jag tycker är kul, utanför min arbetsplats? Och även för en del saker som jag kanske hade gjort även om jag inte var lärare? Ja. Och jag tycker att det är helt rätt.

Det finns en del som tänker eller känner att det enda som borde räknas som arbetstid är när man sitter fokuserat och arbetar med de viktigaste (eller tråkigaste) uppgifterna, och tydligt kan peka på att man är produktiv. Jag tycker inte bara att det är feltänkt, utan också skadligt.

Innan jag blev lärare var jag webbutvecklare som rapporterade arbetade timmar på kundsprojekt. En del dagar kunde det bli mycket webbprodukt per timme, och andra dagar gick det många timmar med att experimentera, fixa buggar som man själv hade skapat dagen innan, leta på nätet efter bra metoder att lösa problem, eller bara sitta och glo på kod för att försöka bli klokare. Ingen av de sakerna är något som kunden ser någon direkt nytta med, men allt är sådant som ingår i jobbet. Att bygga en webbtjänst är inte bara att skruva ihop färdiga lösningar enligt ett givet recept, utan att upptäcka och hantera problem som inte har några givna lösingar. De kunder vi jobbade för visste det, och webbfirman där jag jobbade visste det utan tvekan. De visste att utvecklarnas förmåga att hantera svåra problem är direkt beroende av att vi fick möjlighet att experimentera, utforska, misslyckas, blogga om våra erfarenheter, åka på konferenser, hämta inspiration från andra människor, och i allmänhet ha roligt i vårt jobb. (Därför fick vi också varannan fredag till att jobba med fritt valda projekt.) Arbetsgivaren visste att om vi utvecklare inte fick göra de sakerna skulle vi kanske klara av att prestera lika bra i några veckor eller månader, men efter ett halvår skulle företaget börja sagnera.

Läraryrket innehåller, precis som webbvärlden, massor av problem som inte har givna lösningar. Och precis som i webbvärlden är det nödvändigt att experimentera, reflektera och få inspiration från många olika håll för att utvecklas. Att sitta och prata med kollegor, lära sig nya datorverktyg, blogga, läsa böcker, och skriva halvfärdigt undervisningsmaterial som aldrig blir använt är inte bara helt ok – det är viktigt. Den största skillnaden mot webbvärlden är inte behoven av utveckling, utan att tiden för utveckling inte finns.

Tid för utveckling

Min arbetstid i skolan har med få undantag räckt för att sköta lektioner och arbetet runt omkring. För mig har det inneburit närmare 45 timmar i veckan, vilket är den tid som lärare har (medräknat förtroendetid) för att sköta sitt arbete.

Jag hade inte kunnat göra ett lika ba jobb som lärare om jag hade begränsat mig till de timmarna. Jag hade inte kunnat experimentera med undervisningsmetoder, jag hade inte hunnit reflektera över vad som fungerar bra och dåligt, jag hade inte hunnit göra extramaterial som videogenomgångar eller övningsupggifter (eller dela dem på nätet), jag hade inte kunnat göra en tolkning av kursplanerna i matematik tillsammans med lärar i andra städer, och jag hade inte haft tid att skapa webbverktyg som även andra lärare använder i sin undervisning.

Om jag hade begränsat mig till de timmarna hade jag suttit fast i att undervisa efter boken, och jag hade inte haft tid att sätta mig in i verktyg och metoder som faktiskt sparar tid.

Som Skolsverige ser ut idag är vi beroende av lärare som tycker att skola och utbildning är så viktigt och så roligt, att de lägger stora delar av sin fritid på arbetet. Vi är beroende av att de lärarna inte behöver hämta barn på dagis, eller att deras sambos inte tröttnar på att leva tillsammans med någon som nästan jämnt har jobb i huvudet. Det är en farlig situation.

Och så en sak till

Även den tredje terminen som lärare har jag haft skitkul, så ingen tror något annat. Det är fortfarande världens bästa yrke.

Och arbetstid är inte ett problem som skolledning eller enskilda skolor kan lösa. Det är ett politiskt problem. Du får gärna komma ihåg det hösten 2014.

Tidigare summeringar av arbetstid finns här: första halvåret, andra halvåret.

20 thoughts on “Reflektioner över arbetstid, det tredje halvåret

  1. Den här bloggposten har fått en del länkningar, så jag vill göra ett litet tillägg:

    Det är ett problem att vi lärare inte får tillräckligt med tid, och det är långt ifrån säkert att bästa sättet att påverka det är att jobba häcken av sig på fritiden. Att diskutera den frågan vore jätteintressant, och jag tänker inte ta illa upp om någon vill argumentera för att det är dumt mot andra lärare att jag jobbar som jag gör.

  2. Skönt att någon sätter ord på det här!
    Jag borde nog också stanna upp och tänka lite, ska börja min 27 termin på tisdag… Men det är svårt att tänka sig att få vardagen att fungera genom att bara hålla sig inom arbetstiden. Däremot ska jag också börja logga arbetstid, för egen skull.

  3. Du konstaterar att du inte kan fortsätta jobba så här mycket om det ska hålla att jobba som lärare och inte bli utbränd – och det är utifrån min erfarenhet en korrekt insikt – men problemet är VAD du ska plocka bort? Min rektor kallar allt det som inte är absoluta måsten (som du skriver ”det tråkigaste”) för ”SDST” (=SkyllDigSjälvTid) och det är det som ska plockas bort. Hur kul blir arbetet då i längden?

    Fast jag kan konstatera att även utan allt det roliga så räcker inte tiden till.

    / lärare sen 14 år, utbränd och på väg att lämna yrket

    • För mig låter det som att du borde byta rektor, inte byta yrke.

      Det är viktigt att göra saker man tycker är roligt i jobbet, annars kommer man inte att utvecklas (och man kommer inte heller att ge gärnet). Det är precis som för elever – om eleverna inte fick göra kul saker på lektionerna skulle de aldrig engageras till den nivå som behövs för att de ska lära sig något bestående. (Därmed inte sagt att lärare eller elever *bara* ska göra kul saker, för det funkar ju inte heller.)

      För drygt ett år sedan blev det tydligt att jag var tvungen att skära ner på mina ambitioner, och jag fick inse att det kommer att finnas saker som jag gör sämre än vad jag tycker är ok. Kanske kan det tankesättet hjälpa dig också.

      Se till att överleva, i första hand. Om det betyder att vissa aspekter av jobbet sköts undermåligt, att du går ner i tjänst, att du byter jobb eller att du byter yrke är sekundärt. Att slita sönder sig vinner ingen på. Alls.

  4. Ping: Arbetstid eller inte…. | kajsasi

  5. Jag känner igen mig något kopiöst i din beskrivning av yrket och arbetsbelastningen. Du har beskrivit en lärares vardag väldigt bra, åtminstone för oss som är hyfsat nya i yrket och vill framåt. Det är mycket man vill ta del av och som man känner att man vill diskutera med likasinnade. Denna diskussion får man inte alltid möjlighet till på sin arbetsplats utan den sker på ”nätet”, i FB-grupper och på Twitter. Det är viktigt att inte bränna ut sig, så jag ska också försöka klocka tid denna vår för att se vad och när jag jobbar. Keep up the good work!

  6. Du sköter den ”traditionella” delen av jobbet på arbetstiden på jobbet (ca 45 h) och den utvecklande delen på annan tid. Vad jag önskar att det kunde vara som på din förra arbetsplats, att det är självklart att den utvecklande tiden är inkluderad i ordinarie arbetstid, även på skolan! Jag kommer också från samma bakgrund som dig och ser och känner att jag gör ett mycket bättre jobb när jag vidareutvecklar mig på liknade sätt som du gör. Vilket är väldigt svårt att hinna med då jag har tre barn att hämta på dagis och skola. Så jag får jobba efter kl 21 och framåt natten om jag ska kunna vara den lärare jag vill, och har potential till, att vara. Inget bra…

  7. Du jobbar för mycket käre du. Du verkar vara en väldigt engagerad lärare men alla lärare måste släppa jobbet då o då. Särskilt när det är semester!! Lonnie

  8. Ping: Uppdrag: Förstelärare med fokus på framtidskompetenser |

  9. Läser ditt inlägg och funderas över hur olika det kan vara. Jobbar mitt 27e år som lärare och hinner med allt som ska göras + övertid på 2 timmar och extrastöttning av elever 2-4 timmar/vecka men jag ger inte läxor för läxors skull utan för att de utgör ett extra träningstillfälle, jag återanvänder alltid material jag förut producerat och ”snor” gärna från andra. ;-) Jag undervisar i engelska och tyska samt är utvecklingspedagog och stöttar extra i matte utöver det men tycker fortfarande, efter nästan 26 år i yrket, att det är jätteroligt.

    Bränn inte ut er på att jaga tid! Gör det ni känner är lustfyllt och som ger er och eleverna positiv energi och kunskap. Sådant jobb bygger upp och bränner inte ut!

    Gör bara de ”måsten” ni är ålagda! Skapa inga egna sådana för de stjälper en bara.

    Lycka till i ett av världens bästa yrken! /Lena

  10. Ping: Klättra mot toppen? - Välkommen till verkligheten

  11. Jag är nu inne på min 12:e termin. Samma skola hela tiden men nu den fjärde rektorn. Tyvärr har det inte blivit bättre med tiden och även mina kollegor vittnar om att det blir jobbigare för varje år utan att det går att sätta fingret på exakt varför.

    Just det här läsåret har jag loggat all tid jag lägger ner på arbetet och arbetsrelaterade aktiviteter. Jag resonerar precis som du när det handlar om hur tiden ska mätas och räknas.

    Min genomsnittliga arbetade tid (hh:mm) per arbetsdag är denna termin enligt följande per månad:
    aug: 07:20
    sep: 09:06
    okt: 09:57
    nov: 09:29
    dec: 11:56
    jan: 10:15

    Helt absurda siffror. Hemma är inte frågan ”om” jag ska jobba när barnen somnat utan ”hur mycket”. Det har lett till att jag hamnar i en liknande situation som din: jag orkar inte göra ett så bra jobb som jag känner att jag skulle kunna.

    När juni sedan kommer och sista arbetsdagen är över, vet jag att det kommer ta minst en vecka innan jag orkar vara ledig.

    Tack för att du tar upp ett verkligt problem.

    • Shit, det var ingen rolig situation.

      Min smala lycka är att jag inte har barn, och att jag har en sambo som även hon jobbar massor (eftersom hon snart ska lämna in en doktorsavhandling…) Läraryrket är otroligt omväxlande, stimulerande och meningsfullt – men så långa arbetsdagar är dålig reklam för folk som funderar på att bli lärare. Och så är det ju det lilla problemet med att man sliter ut de lärare man har.

      Svårt.

  12. Ping: Ett problem i skolan: tidsbristen | Att bli lärare

  13. Ping: Reflektioner över arbetstid, det fjärde halvåret | Att bli lärare

  14. Ping: Sammanställning av arbetstid, det femte halvåret | Att bli lärare

  15. Ping: Sammanställning av arbetstid, det sjätte halvåret | Att bli lärare

  16. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

