Det utvidgade kollegiet: en personlig reflektion

Det var knappt två månader sedan jag kom i kontakt med det som ibland kallas det utvidgade kollegiet – den gemenskap som många lärare har på Twitter, Facebook och andra mötesplatser (även fysiska). Det har betytt massor för mig att få träffa fler som brinner för skola och utbildning, och är engagerade i det mer eller mindre dygnet runt.

Sedan dess har det flera gånger slagit mig hur stora likheterna är mellan det utvidgade kollegiet och ett community jag varit djupt engagerad i: det kring webbverktyget Drupal. Jag tänkte försöka beskriva vad som är speciellt med Drupals community, och hur viktigt det är för projektet – och senare försöka göra jämförelser med det utvidgade kollegiet. Jag tror att det kan göra det lättare att förstå vad det utvidgade kollegiet betyder, vad det kan betyda, och förhoppningsvis även ge ett par insikter som kan vara till nytta när det utvidgade kollegiet fortsätter att växa och ta form.

Hundra tusen eldsjälar

För att förstå communityt kring Drupal behöver man veta litegrann om vad Drupal är. Det är ett verktyg för att bygga webbplatser, och liknar i flera avseenden WordPress, SharePoint, Moodle, EscenicEPiServer, Polopoly och andra verktyg för att sköta webbplatser. Drupal är ett verktyg i absolut proffsklass, vilket bland annat märks på att det inte bara används av hundratusentals privatpersoner och små föreningar, utan även exempelvis vita huset och The Economist. Totalt står Drupal för lite drygt 2% av webbplatserna på nätet

De flesta webbsystem i proffsklass kostar hundratusentals kronor per år i licensavgifter, och backas upp av arméer av kostymklädda försäljare. Licenspengarna används, bland annat, för att anställa de utvecklare som ska se till att verktyget underhålls och förbättras. Drupal, å andra sidan, kostar 0 kr (utan hakar eller dolda villkor) och underhålls av hundra tusen personer som engagerar sig på sin fritid. De är Drupals community.

För en produkt som utvecklas och underhålls på det viset är det absolut nödvändigt att ha ett välfungerande community. Om det inte fanns människor runt om på jorden som brann för att göra Drupal ett steg bättre skulle verktyget bli ett vrak vid sidan av vägen, istället för den raket som Drupal är idag.

Att Drupalcommunityt mår bra märks på en rad sätt, och det tydligaste är kanske alla de knäppa idéer och ambitiösa skämt som uppkommer med jämna mellanrum – så som Drupal-öl, Drupal-tröjor, Drupal-mössor, Drupal-rockband, Drupal-dräkter, Drupal-superhjältar, och tio tusen andra galna upptåg.

Varifrån kommer energin?

Vad är det som får människor att bete sig så här? Varför lägger man kvällar, helger och nätter på att inte bara programmera eller webbdesigna – utan även på att skriva Drupal-rockballader?

Forskning säger att det framförallt är tre saker som driver människor till sånt här beteende: att känna att man får fatta egna beslut, att man utvecklas, och att det finns ett högre mål med det man gör. Jag tror att när man får den typen av belöning tillräckligt länge, så växer det fram en passion som leder till engagemang av det slag man kan se i Drupals community.

Vad har det här med skola att göra?

I det utvidgade kollegiet ser och känner jag samma typ av engagemang som i Drupalcommunityt. De galna upptågen är visserligen inte lika vanliga, men kollegiet är fullt av människor som engagerar sig dag och natt för skola och utbildning. Inte för att det är deras jobb, utan för att det är en passion. Det får lärare att samlas till onlinediskussioner varje torsdag, ses på pedagogiska pubträffar, publicera poddsändningar, skriva om sina tankar på massor av olika bloggar, organisera knytkonferenser, och får pedagogiska diskussionsgrupper på Facebook att växa till flera tusen medlemmar. Med mera.

Jag har inte varit lärare ett år ännu, men jag känner mig säker på att det här engagemanget inte är något nytt. Och med nätet har det blivit möjligt för eldsjälar till lärare att få kontakt med andra eldsjälar.

Det betyder att man kan få uppmuntran av andra som också känner att skola och utbildning inte bara är ett jobb, utan något man bryr sig om. Man kan få känna att det är ok att engagera sig, även utanför arbetstid. För det vi gör är viktigt, det vi gör är roligt, och det finns så många tankar och idéer som förtjänar att utvecklas och delas.

.

Ett av de starkaste minnena jag har från tiden i Drupalcommunityt är från en av de internationella konferenserna som hålls. I flera avseenden är de som flera dagar långa nördfester, där ett par tusen människor hackar kod och diskuterar Drupal dag och natt. Dagen efter konferensen gick jag runt i stan en del – en främmande stad på en främmande kontinent. När jag kommer tillbaka till hotellet där konferensen hölls sitter det fortfarande ett tiotal människor med laptops i lobbyn. Jag känner bara igen några av dem, men jag vet att alla håller på med Drupal. Då kändes det som att jag hade kommit hem igen.

.

Vi kanske är märkliga och nördiga. Men vi är många, och vi gör något viktigt. Och tillsammans kan vi åstadkomma saker som förändrar världen.

6 thoughts on “Det utvidgade kollegiet: en personlig reflektion

  1. Hej! Vill bara säga att jag håller helt med dig i din fantastiskt välskrivna ”krönika”, för det kändes som en krönika. Jag är i samma sits: jobbar mitt första år som klasslärare (har springvikarierat i 4,5 år), tycker att skolutveckling och intresset för jobbet är något som pågår dygnet runt och att många andra (både kollegor och andra) inte förstår mitt ibland ”nördiga” intresse för det. Okej, man måste pausa ibland, men ändå… Har upptäckt det ”utvidgade kollegiet” nu i vår och bara känner att ”Äntligen har jag hittat hem!”. Tack för att du finns, för att alla andra finns som känner så och för att ”nätet” ger oss möjlighet att växa och utvecklas! Mvh Eva

  2. Ping: Det utvidgade kollegiet: några jämförelser och tankar | Att bli lärare

  3. Ping: Överblick av första året | Att bli lärare

  4. Ping: Några intryck från Matematikbiennalen | Att bli lärare

  5. Ping: Något som gör mig glad | Att bli lärare

  6. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

