AT-tjänst för lärare?

Jag är inte den enda som har sagt det, men det är värt att säga ändå. Att ha något som liknar AT-tjänst för lärare känns inte som en dum idé alls.

Sedan någon vecka tillbaka har jag en VFU-student som är med på mina lektioner i matte 2b. Det är jättebra. Hon är en resurs i klassrummet. Att ha en annan person med lärarögon i klassrummet gör att jag tänker mer på vad jag gör, och varför. Och det är jättebra att ha någon att diskutera undervisningen med.

För den som pluggar till lärare är det skitbra att vara ute i verksamhet också. (Det är i allmänhet jag menar, inte i just mitt klassrum.) Lärarutbildning är bra på metaperspektiv, men av allt jag hör och ser är det inte så mycket av vardagsarbetet man får lära sig. Men VFU är begränsad till några veckor eller som mest ett par månader – vilket gör att man kan få grepp om undervisningsarbete någorlunda, men knappast arbete med kursplanering eller betygssättning.

Här är en spontan skiss på hur något liknande AT skulle kunna fungera för lärare:

  • 2–3 år med utbildning, inte minst ämneskompetens. ”Vanlig” VFU finns med, i begränsad omfattning. (Man ska få möjlighet att veta vad lärarjobbet innebär, så att man inte måste vänta tills man tar examen innan man upptäcker att yrket inte passar.)
  • 1–2 år arbete i skolan som lärling/lärarassistent. Först följa med någon som håller en kurs, sedan hålla den själv – förmodligen under överinsyn/ständig auskultation av sin handledare. Dessutom bör man auskultera hos flera andra lärare, både sina egna ämnen och andras. Man borde också under kortare tider vara med i verksamheten i stadier före/efter sitt eget stadium. Så att man får perspektiv till sin verksamhet, både i fråga om ålder, ämne och arbetsmetoder. Om det är 2 år som lärarassistent kanske man ska göra dem på två olika skolor, till och med?
  • 1–2 år utbildning, framförallt med inriktning på metafrågor. När man har erfarenhet av praktiskt arbete i skolan är det meningsfullt att diskutera saker som skolans demokratiska uppdrag, att ha en skola för alla, eller kanske till och med skolans historiska framväxt.
  • Efter examen borde man ha en starttid som lärare, där man kan börja bygga upp arbetsmaterial och kompetens. Antingen skulle man ha det så i X tjänsteår, innan man blir diplomerad lärare (eller nåt) – eller så blir man diplomerad i de kurser man hållit minst tre gånger (eller nåt).

Punkterna ovan utgår från gymnasieskolan, men det borde gå att byta ut ”kurser” mot ämnen och årskurser i grundskolan. Eller nåt.

Vad skulle det kosta?

Den totala utbildningen, inklusive tiden som lärarassistent, skulle troligtvis bli längre. Det betyder att man antingen måste ha studielån under längre tid, eller att tiden som lärarassistent behöver vara avlönad.

Om en lärare är yrkesverksam i genomsnitt i 20 år, och man är lärarassistent i 2 år, skulle det betyda att det går en lärarassistent på var tionde färdiga lärare. Om lärarassistenter har (säg) 50% av en lärarlön, och man har lärarassistenter från årskurs 1 till sista året på gymnasiet, skulle det för hela riket betyda ungefär 2,5 miljarder kronor per år. (Siffrorna kommer från tidigare uppskattningar av lärarlöner.)

Det finns också vissa kostnader för att befintliga lärare ska få tid att handleda lärarassistenter, men jag bedömer det som marginellt i sammanhanget. (Det är inte heller 100% säkert att det blir ökad arbetsbelastning, totalt sett.)

Annonser

3 thoughts on “AT-tjänst för lärare?

  1. Ping: Bli diplomerad för undervisning i vissa kurser? | Att bli lärare

  2. Jag förstår helt hur du tänker, för det är nu efter ett par år som utbildad lärare som man känner att man skulle ha nytta av att gå den där utbildningen.

    Spontant drömförslag:
    1 år studera ämneskunskaper och lite VFU.
    2 år halvtid ämnesdidaktik och halvtid lärling. (Nog svårt att lösa schematekniskt i praktiken.)
    1-2 år studier, pedagogik och allmän skolkunskap. (Frågan är dock om det skulle vara så populärt att behöva lämna skolvardagen en längre tid när man väl varit där så regelbundet som lärling.)

  3. Ping: Tre år som lärare: En tillbakablick | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s