Sammanställning av arbetstid, det sjätte halvåret

I höst börjar jag jobba på Skolverket, vilket har gjort att sista tiden som lärare blivit lite knasig och trasig. Samma sak gäller definitivt mitt arbete på PRIM-gruppen. Utöver detta har jag dessutom slarvat med att skriva ner arbetstid de senaste veckorna. (Av någon anledning har det blivit mindre intressant för mig, när jag lämnar läraryrket.)

Men för fullständighetens skull vill jag ändå göra en sammanställning av hur min nedskrivna arbetstid ser ut det sjätte och kanske sista halvåret som lärare. Som förra året har jag arbetat 50 procent på PRIM-gruppen och 70 procent på skola. Mycket av PRIM-arbetet har skett hemma, eftersom jag vanligtvis bara varit där en dag i veckan.

Jag redovisar arbetstiden fram till slutet av vecka 21 (24 maj), eftersom det var då som min arbetstid började bli konstig.

Mellan 1 januari och 24 maj var det (mer eller mindre) 90 arbetsdagar på vilka jag arbetade totalt 786,5 timmar. Det motsvarar ungefär 8 timmar och 45 minuter per arbetsdag.

De 786,5 timmarna är fördelade på (ungefär):

  • 440 timmar i skolan (55% av tiden eller nästan 5 h per arbetsdag)
  • 230 timmar för PRIM-uppdrag (30 % av tiden eller 2:30 per arbetsdag)
  • 120 timmar förtroendetid och arbete hemma (15 % av tiden eller 1:20 per arbetsdag)

Det är lite svårt att räkna hur många arbetsdagar det varit för mig den här terminen, eftersom skolan och Stockholms universitet har olika regler för vad som är arbetsdagar eller inte. Men 90 dagar stämmer ungefär.

Om det här stämmer betyder det alltså att jag har arbetet lite mindre än de 120 % jag har anställning för – min arbetade tid motsvarar ungefär 110 % tjänst. Det känns på sätt och vis lite dumt, men jag känner också att jag har en del komptid från tidigare terminer att ta av.

Det får bli sammanställningen för den är gången. Lite kort och tråkig, och inga roliga diagram. Vill du läsa tidigare sammanställningar finns de här:

Publicerad av Itangalo

Jobbar med mattefrågor för skola. Har massa tankar om hur utbildning fungerar och borde fungera. Tidigare matte- och fysiklärare på gymnasiet. Bakgrund inom webbutveckling, vetenskapsjournalistik och fysikdidaktik.

Lämna en kommentar