Peer review-tidskrift för lärare?

Den här idén kan ju inte vara ny, men jag fick den här om dagen och jag tycker att den förtjänar att skrivas ner.

I forskarvärlden finns tidskrifter där forskningsresultat publiceras, efter att metod och en del andra saker blivit granskade av (för skribenten okända) forskarkollegor. Jag tycker att det låter klart genomförbart att ha något liknande i lärarvärlden.

Det skulle i så fall vara en tidskrift där lärare (och kanske andra) presenterar lektionsmaterial, upplägg för undervisning och annat material som är vettigt att dela med sig av. Det granskas av 3–4 kollegor som undervisar i samma åldrar och samma ämnen, så att materialet är sunt ur pedagogiskt och läroplansmässigt perspektiv.

Förmodligen är det också rimligt att ha krav på att materialet ska ha använts i praktiken, och att reflektioner från detta finns med. (Däremot behöver det inte ha testats och funnits perfekt, eftersom sånt material är svårt att hitta.)

Givetvis skulle allt vara tillgängligt under open access. Och förmodligen skulle det handla om en digital tidskrift (bank?), eftersom en hel del bra material produceras i format som inte funkar att trycka på papper.

Igen: Knappast en ny idé, men ändå.

Publicerad av Itangalo

Jobbar med mattefrågor för skola. Har massa tankar om hur utbildning fungerar och borde fungera. Tidigare matte- och fysiklärare på gymnasiet. Bakgrund inom webbutveckling, vetenskapsjournalistik och fysikdidaktik.

En tanke på “Peer review-tidskrift för lärare?

  1. Tycker jag låter som en toppenidé. Just ”tidskrift” däremot känns som ett allt för föråldrat och begränsat alternativ. Förstår du vill göra det digitalt, men då tror jag vi behöver tänka utifrån hur det digitala faktiskt fungerar och vilka dom nya möjligheterna som erbjuds är.

    Jag tror också att vi behöver isolera problemen i samhället mindre. Peer-review fungerar fortfarande bra inom den akademiska världen, men jag är övertygad vi kan göra det mycket bättre med dom möjligheter som redan står oss till buds.

    Istället för att granska, som peer-review i grunden handlar om, kan vi samarbeta om att producera innehållet. Med alla dom fria möjligheter som idag finns och som inte minst digitaltekniken släppt fram som open source, och andra former av öppna samarbeten och möjligheter det lett till och som nu ges möjligheter blomma ut så kan vi göra mycket bättre än förr.

    – Allt oftare dessutom betydligt bättre och med mycket mindre energi och andra resurser än med dom gamla metoderna…

    Jag tror vi istället behöver bryta skolans isolering från det allmänna samhällssystemet. Skolan är inte ett bihang vars uppgift är att producera arbetskraft och lydiga medborgare på det sätt som var norm när jag växte upp, före digitaliseringen av samhället påbörjades på riktigt.

    Skolan är en viktig institution som behöver bevaras och omvandlas till den resurs inför våra framtida utmaningen den så bra har så stora förutsättningar vara med och snabba på en utveckling mot förbättringar, mot större hopp och framtidstro.

    För att det ska fungera så behöver vi sluta mura in skolan bakom tegelsten och betong. Släppa den lös i samhället så att den kan hjälpa till varhelst den behövs.

    Det oavsett ålder, kön, bakgrund och alla andra historiska anledningar dom med makten att förändra fortsätter mura in och gömma den bakom.

Lämna en kommentar