Statistik över arbetstid, andra terminen

Andra halvåret som lärare är snart slut. Efter första halvåret gjorde jag en sammanställning av arbetstid, så jag tänkte jämföra lite med det andra halvåret.

Diagram över arbetstid per dag, VT2013Vad säger statistiken om vårterminen 2013?

  • Genomsnittlig arbetsdag var ungefär 8:50. Nedre och övre kvartil är 7:50 respektive 9:55.
  • Efter 93 arbetsdagar hittills i år har jag även suttit hemma och jobbat 23 dagar, i snitt ungefär 2:45 per tillfälle.
  • Om man summerar per arbetsvecka är arbetstiden per dag mellan 7:23 och 10:45, med ett genomsnitt på strax över 9 timmar. (Skillnaden mot genomsnittlig arbetsdag beror på att även helgarbete är inräknat i veckosnittet.)

Det finns några outliers i statistiken. De dagar med besynnerligt kort arbetstid (typ fem timmar) var de dagar jag var tvungen att bege mig iväg för arbetsintervjuer. De dagar med besynnerligt lång arbetstid (över tolv timmar) var dagarna efter kursproven och innan betygssättning.

Hur är det här, jämfört med första halvåret? Arbetsdagen har blivit lite kortare, vilket känns skönt. (Kanske en kvart per dag.) Jag har faktiskt jobbat hemma lite oftare det här halvåret, vilket också förklarar att arbetstiden per vecka är nästan exakt samma. Man kan alltså inte dra slutsatsen att arbetstiden har minskat, tyvärr. (Sen ska man väl vara medveten om att hösttermin och vårtermin inte nödvändigtvis har samma arbetsbelastning.)

Om jag minns rätt säger något avtal att lärare ska jobba typ 45,5 timmar per arbetsvecka, i snitt, för att ”tjäna in” sommarlovet. Av dessa är det 35 timmar som arbetsgivaren förfogar över, och resten är förtroendetid som läraren själv kan förfoga över – och ska kunna vara saker som att läsa böcker om sitt ämne eller gå på konferenser och träffar som är relevanta för arbetet.

Nästa läsår ska jag nog föra bok över förtroendetiden också; det vill säga den fritid jag lagt på träffar med lärare och skolutvecklare (skitkul!), skriva bloggposter om lärande, webbverktyg jag byggt för lärararbete, eller på att läsa böcker, bloggar och skolforskning. Det är rätt många timmar det också.

Lärare är ett skitbra jobb. Men tiden man får för att göra jobbet är inte tillräcklig.

5 thoughts on “Statistik över arbetstid, andra terminen

  1. Förtroendetiden är INTE fritid!! utan arbetstid som skall användas till tex för och efterarbete, spontana föräldrakontakter och viss egen fortbildning,

  2. Ping: Reflektioner över arbetstid, det tredje halvåret | Att bli lärare

  3. Ping: Reflektioner över arbetstid, det fjärde halvåret | Att bli lärare

  4. Ping: Sammanställning av arbetstid, det femte halvåret | Att bli lärare

  5. Ping: Sammanställning av arbetstid, det sjätte halvåret | Att bli lärare

Kommentera

