Reflektioner över arbetstid, det fjärde halvåret

I julas skrev jag en sammanställning av min arbetstid för förra halvåret. Bloggposten fick mycket uppmärksamhet, förmodligen för att jag kombinerade rätt tydlig statistik med resonemang om att det behövs tid för att reflektera.

Jag har fortsatt att skriva upp tid som jag arbetar. Mitt halvår med arbete är inte riktigt över, men det som är kvar lär knappast påverka statistiken speciellt mycket. Så här ser det ut.

diagram arbetstid VT 2014

diagram förtroendetid VT 2014

Lite statistik

  • De sex första månaderna i 2014 innehåller 181 dagar. Av dessa var 100 arbetsdagar på skolan, och jag arbetade i snitt ungefär 8:20 på dessa dagar (varav drygt sju och en halv timme på skolan, borträknat en halvtimme lunch om det inte var lunchmöten).
  • Utöver dessa 100 dagar har jag jobbat ytterligare 46 dagar, med ett genomsnitt på knappt 2:40. Av de 181 dagarna är det alltså 35 som jag inte klockat någon arbetstid alls.
  • Om man räknar arbetstid på skolan jämfört med arbete på andra ställen (”förtroendetid”) är det drygt 750 timmar på skolan jämfört med drygt 200 timmar på andra ställen.
  • Om man tar alla arbetade timmar och delar med antalet arbetsdagar, får man drygt 9:30 – vilket man alltså kan se som en genomsnittlig arbetsdag.

För redovisningens skull vill jag göra tydligt att jag räknat en del aktiviteter utanför skolan (så som möten för provkonstruktion) som om det vore arbete på skolan – det har inte varit tid som jag själv förfogat över, och kunnat bestämma när jag arbetar eller inte.

I arbetstid utanför skola har jag (som tidigare) räknat med konferenser och lärarträffar, bloggande, arbete med prov hemmavid, och kurser som inte gått på dagar som skolan vigt för fortbildning.

Vad betyder detta?

Jämfört med hösten 2013, då jag jobbade i snitt 11:15 per arbetsdag, har jag trappat ner ordentligt. Det var en målsättning jag hade, och jag är glad att jag lyckats så pass väl som jag ändå har. Jag måste däremot fortsätta att bli bättre på att inte jobba alls: Det är alldeles för få dagar som är helt jobbfria för mig. (Ungefär en tredjedel av dagarna jag jobbar hemma jobbar jag en timme eller mindre. Om jag kunde låta bli att jobba utanför skolan de dagarna skulle det göra stor skillnad i hur jag kopplar av, men inte så stor skillnad i hur många timmar jag jobbar.)

En skillnad mot förra halvåret är att jag tagit hem en del ”riktigt” skolarbete – sådant som behöver göras för att lektioner ska flyta på. Tidigare har jag gjort i princip allt sådant arbete på skolan, och hemma har jag gjort sådant som drivits av rent intresse. Det har varit praktiskt att kunna göra en del sånt arbete hemma, men jag är inte säker på att det är bra för mig i längden.

Engagemang och kvalitet har sjunkit

Förra halvåret jobbade jag i skolan i snitt 8:50 per arbetsdag, plus knappt 1,5 timmar utanför skolan per kalenderdag. Motsvarande statistik det här halvåret är 7:30, plus drygt 1 timme per kalenderdag.

Under det här halvåret har jag också känt flera gånger att jag inte gör ett så bra jobb som jag skulle vilja göra – och som jag skulle kunna göra. Jag har inte satt mig in i kursplanerna för fysik speciellt bra, vilket har medfört att jag inte kan arbeta med kunskapsbedömning och betygssättning på ett alls lika genomtänkt sätt som jag lyckats göra i matten. Jag har också i mångt och mycket förlitat mig på kursboken i fysik, när det gäller tolkning av kursens innehåll. Feedback på prov och andra bedömningstillfällen – både i matte och fysik – har inte varit lika genomarbetade som tidigare, och de har flera gånger också tagit för lång tid för mig att få i ordning. Utanför skolan har jag missat de flesta av de fantastiskt trevliga pedagogiska pubarna, och jag har trappat ner en del när det gäller lärarsnack på nätet. Jag har inte bloggat lite ofta, och bloggposterna har i regel inte varit lika genomtänkta.

Så, ska jag skämmas, då?

Nej, det ska jag inte. De första tre halvåren la jag extremt mycket tid på jobbrelaterade aktiviteter. Det är tid som jag har haft mycket nytta av det här halvåret, och det har på sätt och vis gjort att jag inte behöver lägga lika mycket tid nu. Jag gör dessutom fortfarande massor med saker utöver det ”vanliga”, och har flera saker som jag har rätt att vara (och är) stolt över.

Men att kvaliteten i det jag gör går ner, när tiden jag lägger på arbetet minskar, säger något. För mig säger det att det går att höja kvaliteten på lärares arbete, genom att ge lärare mer tid.

Vi behöver tid

Jag står fast vid att arbetstiden för lärare måste innehålla utrymme för att reflektera, träffa andra lärare, experimentera med nya metoder och nya verktyg, se hur andra lärare och andra skolor arbetar, och i allmänhet tid för att ge näring åt engagemang. I yrken som kräver utveckling måste det finnas tid över, annars stannar utvecklingen av.

Tiden jag lägger på skola har sjunkit, mitt engagemang har sjunkit, och kvaliteten på det jag gör har sjunkit. De tre sakerna hänger ihop. (Jag tror, faktiskt, att det är den minskande tiden som har sänkt mitt engagemang – inte tvärt om. Eller kanske både och.)

Även om mitt engagemang har sjunkit, så har det inte absolut inte försvunnit. Jag föreställer mig att jag kommer att arbeta med skola och utbildning tills jag gå i pension, och min (löjligt ambitiösa) målsättning är att påverka och förbättra skolan på nationell nivå. Jag vill göra svensk skola bättre. En sån sak är ett maratonlopp, och om man ska springa maraton kan man inte köra slut på sig de första kilometrarna.

Jag drar ner på tempot för att jag ska hålla längre, inte för att jag håller på att tröttna. Mer mer tid till lärare skulle färre behöva dra ner på sitt engagemang för att få vardagen att gå ihop.

Och lärare är fortfarande världens bästa yrke. (Bli lärare du också!)

Tidigare sammanställningar av arbetstid finns här: första halvåret, andra halvåret, tredje halvåret.

2 thoughts on “Reflektioner över arbetstid, det fjärde halvåret

  1. Ping: Sammanställning av arbetstid, det femte halvåret | Att bli lärare

  2. Ping: Sammanställning av arbetstid, det sjätte halvåret | Att bli lärare

Kommentera

