Sammanställning av arbetstid, det femte halvåret

EDIT: Jag har i efterhand blivit varse om att min anställning inte var 50/50, utan 50/70 med en 70-procentstjänst på skolan. Det ändrar inte hur min arbetade tid ser ut, men hur den förhåller sig till vad jag borde arbeta.

Jag skriver ner tiden jag arbetar, och inför jul- och sommarledigheten brukar jag göra en sammanställning och reflektera litegrann. Så blir det även den här gången.

Sammanfattningsvis kan man säga att arbetstiden fortsätter att vara lite väl hög – drygt nio och en halv timme per arbetsdag, om man slår ut all arbetad tid på alla arbetsdagar som varit under hösten. Jag har dock upptäckt ett mönster, som är att arbetad tid per arbetsdag verkar vara högre på hösten än på våren; vilket jag tror beror på att jag börjar arbeta 1–2 veckor innan sommarlovet är slut, medan jag bara börjar arbeta 1–2 dagar innan jullovet är slut.

Här nedan följer en lite närmare redogörelse för hur min arbetstid har sett ut, det femte halvåret som lärare. (Det är fortfarande några dagar kvar på året, men det kommer inte att ändra statistiken nämnvärt.)

Arbetstid HT14 - fördelning per arbetsdag

All arbetstid utslaget över alla arbetsdagar. Arbetet på skolan dominerar klart. Totalt drygt 9.30 per arbetsdag.

Arbetstid HT14 - arbetsdagar

Arbetad tid under arbetsdagar. I genomsnitt 8.45 per dag.

Arbetstid HT14 - utanför arbetsdagar

Arbete på dagar som är markerade som lediga i kalendern. Totalt 25 av de 63 lediga dagarna mellan 1 augusti och 31 december.

Lite statistik

Innan statistiken presenteras närmare behöver jag göra tydligt att jag under hösten har arbetat 50 % hos PRIM-gruppen på Stockholms universitet. Jag har varit där en eller ibland två dagar i veckan, och i övrigt har jag skött det arbetet hemifrån. (Mitt schema på skolan gör att jag inte kan vara där fler dagar, och jag strök ganska snart alternativet att åka mellan arbetsplatserna under en dag.) Att jag har två olika arbetsplatser gör statistiken lite komplicerad, och det gör det också lite krångligare att skriva ner och sammanställa arbetstid.

Med det sagt ser den viktigaste statistiken för min arbetstid HT2014 ut så här:

  • Mellan 1 augusti och 31 december är det 153 dagar, varav 90 är markerade som arbetsdagar i min kalender. På de 90 dagarna arbetade jag i genomsnitt 8.45, med närmare tre fjärdedelar av arbetsdagarna mellan 7 och 10 timmar.
  • Av de 63 dagarna som inte var arbetsdagar jobbade jag 25 dagar, med hälften av dem mellan 1,5 och 4 timmar.
  • Om all arbetad tid slås ut över arbetsdagarna blir det drygt 9,5 timme per arbetsdag, där arbete på skolan tar drygt 5.45; tid direkt relaterat till PRIM-uppdraget tar knappt 2.20 och arbetsrelaterade saker som jag frivilligt lägger tid på (”förtroendetid”) tar knappt 1.30.
  • Om man fördelar förtroendetiden jämnt mellan arbetet som lärare och arbetet i PRIM-gruppen har 2/3 av min arbetstid gått till skola och 1/3 till PRIM-gruppen. Uttryckt i timmar och minuter blir det drygt 6,5 timmar för skola och drygt 3 timmar för PRIM-gruppen, per arbetsdag.

Som tidigare vill jag göra tydligt att det jag räknar som förtroendetid bland annat omfattar konferenser, bloggande, pedagogisk pub, meckande med digitala lärverktyg på fritiden, och sånt.

Varför fick PRIM-gruppen så lite tid?

För mig själv är den viktigaste delen av sammanställningen att PRIM-gruppen fått så pass lite tid. De borde ha fått åtminstone fyra timmar per arbetsdag, men fick bara tre. Det ger mig lite dåligt samvete. (Statistiken blir lite skev av att jag började på PRIM-gruppen en vecka efter att skolan startade, men det gör inte jättestor skillnad.)

Under höstens gång har jag sneglat på hur fördelningen av arbetstid ser ut, och konstaterat att jag lägger mer tid på skolarbetet än på PRIM-uppdraget. Och jag tror att det finns två anledningar.

Den första är att jag de flesta veckor lagt fyra av fem arbetsdagar på skolan, men bara en av fem på universitetet. Även om jag arbetar hemma en del förmiddagar och eftermiddagar är det svårt att väga upp den tid som jag lägger på en arbetsplats.

Den andra anledningen är att arbetsbelastningen på skolan är mycket högre än det i PRIM-uppdraget. Under mitt första år som lärare reagerade jag ofta på att tiden aldrig räckte till, men när tiden gått har jag blivit mer och mer van vid belastningen. När jag kommer till ett annat jobb, där uppgifter är mer anpassade efter hur mycket arbetstid man har, har trycket från lärarjobbet gjort att det delvis svällt ut över tiden för PRIM-arbetet.

Förutom att själva uppdraget på PRIM-gruppen är intressant och roligt har det också varit jättenyttigt att se, igen, hur det kan vara arbetstid är bättre anpassad efter uppgifter. På PRIM-gruppen finns tid att sitta ner och fika, och ta luncher som är längre än 20 minuter. Det gör det sällan, mycket sällan, i skolan.

Jag har som sagt lite dåligt samvete för att PRIM-gruppen inte fått all den tid som de betalat mig för. Det som gör att jag ändå törs redovisa arbetstiden öppet på min blogg är att uppdraget går bra, och jag ligger på eller kanske något före den (ganska ambitiösa) tidsplan vi gjort upp. Det känns bra.

Jag jobbar fortfarande lite för mycket

Om jag minns rätt ska lärare jobba lite drygt 9 timmar per arbetsdag, för att få så mycket komptid att loven går ihop sig. (Men det är bara 7,5 timmar eller något sånt som behöver ligga på arbetsdagarna – tiden utöver det kallas förtroendetid och kan exempelvis läggas på sommaren om man skulle vilja.)

Jag jobbar alltså ungefär en halvtimme mer per arbetsdag än jag borde. Det låter inte jättemycket när man säger det så, men om man säger 9,5 timmar per dag låter det rätt mycket mer. (Och detta var när halva min arbetstid är baserad på 8 timmar per dag, inte 9.)

Trots det har jag känslan av att jag lyckats dra ner på arbetstiden i höst – något som exempelvis avspeglas i att min genomsnittliga tid för att gå från skolan är 16.45, och det är bara var tionde arbetsdag som jag gått från skolan efter kl. 18. Det är betydligt bättre än tidigare. Räknar man bara tid på skola och tid för PRIM-uppdraget blir det drygt 8 timmar per arbetsdag, vilket ju är riktigt bra.

Att ha två olika jobb har hjälpt mig

När jag började jobba hos PRIM-gruppen var jag rädd att två tjänster på 50 procent skulle innebära 150 procent totalt. Därför blev jag överraskad när jag upplevde det omvända. När jag hade två olika arbetsplatser och två olika uppdrag kunde jag inte längre gå in till 100 procent för något av jobben, och blev tvungen att begränsa mig mer. Istället för att 100 procent blev 150, blev två 50-procenttjänster ungefär hundra.

I mars tar uppdraget på PRIM-gruppen slut, och det är ännu inte klart vad som händer efter det. (Det finns flera möjligheter, och jag lär berätta mer när saker klarnar.) Jag kommer att fortsätta att anstränga mig för att arbetstiden ska hamna på nivåer som gör att hem och fritid också funkar bra.

Och så ett par ord om förtroendetid

I en tidigare sammanställning av min arbetstid pläderade jag för att förtroendetiden är viktig – avgörande – för att lärare ska utvecklas i sitt arbete. Det anser jag fortfarande. Lärarens arbetssätt kommer inte att utvecklas på riktigt förrän det finns tid att fördjupa sig, testa saker och experimentera utan att alltid ha en blåslampa i baken. Precis som våra elever behöver vi ha tid för att testa saker och misslyckas, lära oss, testa igen, och utveckla våra förmågor och färdigheter.

Jag har världens roligaste och viktigaste yrke.

Nu är det dags för julledighet. Gott slut!


Du kan läsa tidigare sammanställningar av arbetstid här: första halvåret, andra halvåret, tredje halvåret, fjärde halvåret.

One thought on “Sammanställning av arbetstid, det femte halvåret

  1. Ping: Sammanställning av arbetstid, det sjätte halvåret | Att bli lärare

Kommentera

