Ändringar i mitt engagemang

Nu i sommar kommer jag att avveckla några av de engagemang jag haft som lärare. Det känns konstigt, men är nödvändigt. En tydlig anledning är att min familj växer, och jag vill ha mer tid att lägga tillsammans med den. En annan anledning är att jag (som sagt) börjar att jobba på Skolverket i höst. Medan en ”vanlig lärare” har rätt stora friheter att uttrycka sina åsikter lite hur som helst, så är möjligheterna mer begränsade för någon som har ansvar för nationella prov.

Om man hårdrar det har jag förstås precis samma möjligheter, åtminstone i princip, eftersom jag även som lärare är/varit tjänsteman och samma (eller liknande) regler gäller vad gäller bisysslor. Men i praktiken blir det fel om jag exempelvis skulle driva ”min egen” tolkning av kunskapskraven för mattekurser, eftersom den tolkningen skulle få en helt annan tyngd än om den gjordes av några lärare. (Man kan också tycka att min grund för att kunna göra en sådan tolkning – erfarenheter från undervisning – kraftigt minskar.)

Här är några tankar om hur mitt engagemang kommer att ändras.

  • Jag kommer inte längre att vara administratör för Facebook-gruppen Matematikundervisning. Jag vill inte att eventuella beslut som administratör blandas samman med mitt arbete på Skolverket, och jag kommer inte att kunna lägga den tid som krävs. Däremot fortsätter jag att läsa och skriva saker, men lägger förmodligen mindre tid på det.
  • Jag lägger ifrån mig Klossmetoden. Jag är glad och stolt över arbetet med Klossmetoden, och jag hoppas att den kommer att fortsätta att utvecklas och användas av lärare. Men det funkar inte att jag är med och driver en konkretisering av kursplanerna vid sidan av mitt arbete på Skolverket, och jag tycker också att jag (lite paradoxalt) förlorar legitimiteten i att göra tolkningar av kursplaner.
  • Jag avslutar den här bloggen. Inläggen kommer att finnas kvar, men min resa mot att bli lärare får anses avslutad. Eller i alla fall lagd åt sidan på obestämd tid. (Kanske kommer det en ny blogg så småningom, men det får framtiden utvisa.)
  • Jag fortsätter att gå på pedagogisk pub och minikonferenser för lärare och pedagoger, men förmodligen i lika liten utsträckning som det blivit under det senaste halvåret. Tiden tryter.
  • Jag fortsätter att twittra. Men jag kommer att hålla mig ifrån starka ställningstaganden, och lär snarare ägna mig åt tips, reflektioner och upplysningar. Det är lite knepigt att saker jag säger privat kan associeras med Skolverkets myndighetsutövande, och det måste jag leva med.
  • Vad som händer med kursplanering.se är oklart, och jag kommer att diskutera det med min nya chef. Tiden för att utveckla webbplatsen vidare lär i vilket fall vara starkt begränsad, men så har det redan varit under en tid.
  • Allt det pedagogiska material jag producerat kommer att finnas kvar, fritt delat. Mycket av detta ligger som Google-dokument, med mitt Rudbeck-konto som ägare, och jag får hitta något sätt att ordna så att det finns kvar även om/när kontot försvinner.

Det är, tror jag, det.

Det känns konstigt och lite vemodigt att släppa engagemangen, men också lite skönt.

PS: Om du skulle vara intresserad av att ta över ratten för Klossmetoden får du jättegärna höra av dig. (Bodil, som varit min främsta co-driver, kommer inte att kunna driva den vidare – så tills vidare kommer Klossmetoden att fortsätta att se ut som den gör.)

Publicerad av Itangalo

Jobbar med mattefrågor för skola. Har massa tankar om hur utbildning fungerar och borde fungera. Tidigare matte- och fysiklärare på gymnasiet. Bakgrund inom webbutveckling, vetenskapsjournalistik och fysikdidaktik.

Lämna en kommentar