Fler lärare, tack!

Min fru träffade här om dagen en tidigare kollega; en civilingenjör som bland annat jobbar med frågor som har med vattenrening att göra. Bland många andra saker berättade kollegan att hon länge funderat på att bli lärare.

Jag tror att det finns massor med högkompetenta människor i Sverige som funderat/funderar på att bli lärare, och det vore grymt om fler av dem faktiskt blev det. Så här hade det kunnat funka:

  • Intensiv lärarutbildning under tre terminer, då man får någon form av grundläggande lön. (Jorå, det finns yrken där man blir anställd och sedan utbildning!)
  • Statligt lönestöd under de första åren som lärare, med (säg) 5000 kr första året och sedan en tusenlapp lägre varje år efter det.
  • Ett begränsat antal sådana utbildningsplatser varje år/termin. Kanske 500 eller nåt. I de lärarkategorier där det saknas flest.

Lärare är ett av de bästa yrkena, och det behövs fler.

3 thoughts on “Fler lärare, tack!

  1. Håller med dig till fullo. Är själv i samma sits, och trots att jag sedan några år tillbaks ganska uppenbart brinner mer för utbildning än för arbetet som ingenjör så krävdes det att mitt företag började gå dåligt och jag med en del andra fick gå för att jag skulle våga ta steget. Man blir lätt för bekväm, speciellt då man som i mitt fall har två barn som ska ha mat på bordet.

    Då jag jag utbildade mig så stod valet mellan lärare och ingenjör. Tyvärr lockade status (min personliga åsikt då) och lönen mig till ingenjör. Vid det tillfället tyckte jag båda yrkena verkade vara lika intressanta = att jag skulle ha motivation oavsett vad jag valde. Tyvärr tog jag fel och motivationen tog slut. Och trots att jag faktiskt inte ens tyckt att mitt jobb varit speciellt roligt de senaste 1,5 åren så krävdes det alltså en uppsägning för att ta mig vidare.

    Men angående status för läraryrket så är det absolut något som måste upp. Tyvärr är status väl rätt sammankopplad med pengar i dagens samhälle. När man blir äldre vet man väl lite bättre, men unga tror jag tittar väldigt mycket mot rikedom som statussymbol.
    Så med det sagt så är väl det enklaste sättet att öka statusen att höja lönerna. Mer utopiskt skulle väl vara om fler lärde sig att kunskap är det man snarare bör eftersträva här i livet och på så sätt bara inser att lärare är ett riktigt, riktigt fint och viktigt yrke.

Kommentera

