Samlar du betygsunderlag med datorer?

Fram till i mars arbetar jag deltid på PRIM-gruppen med en rapport om datorbaserade nationella prov i matematik. I den rapporten skulle jag gärna ha med erfarenheter från lärare som använder datorer (eller liknande) för att göra kunskapsbedömningar – och använder de bedömningarna som betygsunderlag.

Det visar sig vara svårt att hitta sådana lärare. (Hittills har jag hittat två.) Om du passar på den beskrivningen, eller känner till någon som passar, får du gärna säga till. Antingen med en kommentar här på bloggen, eller med ett mail till johan.falk@mnd.su.se.

Det är relativt vanligt att lärare använder digital teknik för att göra kunskapsbedömningar (även om det är sällsynt), men jag är alltså speciellt intresserad av datorbaserade kunskapsbedömningar som har betydelse vid betygssättning. Anledningen att jag frågar efter just detta är att jag vill hitta sammanhang som är någorlunda ”high stakes”, det vill säga där eleverna känner att mycket står på spel och eventuellt tycker att det är värt att fuska eller utnyttja genvägar för att det ska gå bra.

Finns du där ute?

Note: Det behöver inte vara maskinbedömda prov, och det behöver inte ens vara prov. Det viktiga är att eleverna använder datorer för att visa vad de kan, på något vis.

Kommentera

