Vill du testa en diagnos?

diagnos

Jag har (som jag skrivit tidigare) jobbat vidare med skriptet waxon för att dels ge elever mängdträning på standarduppgifter, dels kunna följa hur det går för mina elever.

waxon byggdes från början för att digitala diagnoser som hölls på min skola i början på hösten. Diagnosen användes för att bestämma vilka elever som skulle gå en preparandkurs inför matte 1b, och nu när den kursen snart är slut kommer vi att använda diagnosen igen för att få en fingervisning om hur elevernas räknefärdigheter påverkats (och för den delen för att elever ska få känna på ett sätt till att de lärt sig saker). (Och ja, förbättrade resultat på diagnosen kan förklaras på en mängd olika sätt – men det känns vettigt att följa upp med en diagnos oavsett.)

I vilket fall: Om du har 5–10 minuter över och ett Google-konto får du jättegärna testköra diagnosen. Den har redan testats på några olika sätt (bland annat med automatiserade tester, vilket jag är lite stolt över), men det behövs också ett antal mänskliga ögon.

Om du testar diganosen får du gärna ge feedback på följande:

  • Fick du någon form av felmeddelande?
  • Verkade någon fråga konstig eller orimlig?
  • Tycker du att diagnosen har felbedömt något av dina svar? (Du får gärna testa att svara rena galenskaper för att testa gränserna.)
  • Finns det mer information från diagnosen, förutom antal rätt/fel, som du tycker borde sammanställas automatiskt?

Du hittar en demoversion av diagnosen här: http://korta.nu/waxon2-diagnos

EDIT: Sidan fungerar inge bra på mobil, tyvärr. Det är ett känt problem, som delvis verkar bero på hur Google Apps Script fungerar och delvis på att jag inte har så bra koll på CSS. Sorry.

4 thoughts on “Vill du testa en diagnos?

  1. Testade lite bara och det mesta verkade fungera. Fick felmeddelande när jag klickade på länken När du är klar: ”TypeError: Cannot read property ”track” from undefined.”
    När jag svarar på fråga 20 (ekvationen -1x=-3+x) får jag samma felmeddelande.

  2. Ping: Drömmar om en plattform för datorbaserade frågor | Att bli lärare

Kommentera

