Prov varje lektion?

Jo, som jag skrivit ett par gånger testar jag just nu att använda datorskapade standarduppgifter i en mattekurs. Och jag har använt dem för att låta elever kvalificera sig för att skriva prov – man måste sätta 7 av 10 rätt på ett antal utvalda uppgifter får att få skriva problemlösningsprovet i det delområdet.

Men är på väg att ändra på det.

Istället för att uppgifterna ska vara en entrebiljett till provet, kommer de att vara en del av provet. Nu har jag tvådelade prov – en del handlar om problemlösning och skrivs på papper, och en del handlar om att lösa standarduppgifter och skrivs på nätet.

Eleverna verkade glada över det. Det är flera elever som varit sura eller frustrerade över att de inte fått skriva problemösningsproven. Själv tycker jag att det inte borde vara så svårt att faktiskt arbeta med standarduppgifterna, och träna tills man får 7 av 10 rätt. För man får försöka hur länge man vill. Och trots att vi lägger lektionstid på det är det många elever som inte rört en hel del uppgifter.

Men idag blev det annorlunda. Efter rasten sa jag till eleverna att nu har vi prov. Och att det finns länkar till två provuppgifter i vår planering, och att de gärna får arbeta två och två och att det är helt ok att fråga mig om man fastnar.

Resultatet under lektionen blev mycket bättre än vad det varit tidigare. Alla elever har klarat av den första provuppgiften, och en eller två elever har klarat den andra också. Alla har påbörjat den (även om ett par inte lyckats få något uppgift rätt ännu).

Jag hoppas att det kan fortsätta på det här viset. För mig känns det lite konstigt att det ska spela så stor roll vad jag kallar uppgifterna. Å andra sidan är det kanske inte så konstigt att det är bra att använda ett språk som eleverna förstår. ”Nu är det prov.”

PS: Det hela påminner rätt mycket om mina tankar ”prov varannan lektion” som jag hade för … ett och ett halvt år sedan. Shit.

2 thoughts on “Prov varje lektion?

  1. Ping: Kanske gör jag galet i mina bedömningar | Att bli lärare

  2. Ping: Tankar om IT i matteundervisning | Att bli lärare

Kommentera

