Den finska varianten av datorbaserade prov

Jo, just nu arbetar jag som sagt deltid med en rapport om datorbaserade prov – Skolverket har planer på att inleda försök med sådana någon gång i framtiden. Som en del av rapportskrivandet har jag läst på om hur en del andra länder gör med datorbaserade prov.

De flesta datorbaserade prov som används runt om i världen innehåller flervalsfrågor, kortsvarsfrågor, eller frågor som är anpassade för att det ska gå enkelt att mata in svar genom en dator. Det är inte så konstigt, eftersom det kan kräva ganska mycket av en användare om man ska mata in långa redovisningar eller svar på olika former.

Men det är inte helt ändamålsenligt. Kortsvar är jättebra om man ska ha en diagnos och ta reda på vilka elever som inte hanterar bråkräkning, men när det handlar om att sätta betyg i mattekurser behöver man inte bara veta om elever kan räkna – utan också om de kan redovisa tankegångar på ett tydligt sätt. Bland många andra saker.

Under en period fram till 2019 kommer Finland att övergå till datorbaserade studentprov, och deras approach är rätt annorlunda från det jag sett på andra ställen. Istället för att anpassa provfrågor till vad som är enkelt att mata in, verkar de satsa på att ha prov som kräver lika rik redovisning som tidigare – och ställer istället krav på att eleverna lär sig hantera datorer. (Kolla en beskrivning av deras elektroniska studentprov här.) Verktygen som man får använda är inte ens anpassade för provskrivning: det är officepaket, ritprogram, och andra verktyg som i de allra flesta fall inte är gjorda specifikt för utbildning och skola.

Min första tanke var att det är jäkligt svårt. Många av mina elever skulle inte ha en chans – det är knepigt för dem att lösa problemuppgifter, och om de skulle behöva redovisa sina lösningar genom en dator skulle det bli omöjligt för de flesta.

Sen kom min andra tanke. Den var att det är ju de här sakerna som eleverna behöver kunna. Det är användbart i sig att kunna använda ordbehandlare, GeoGebra, ritprogram eller annat för att uttrycka sina resonemang, och det är en färdighet som är värd att bedöma. På flera sätt är den färdigheten viktigare än att kunna räkna. Så min nuvarande hållning är att Finland gör ett skitsmart drag.

Det kommer att kräva mycket arbete i klassrummet för att eleverna ska kunna göra bra ifrån sig på de datorbaserade proven, men det arbetet kommer att ge eleverna värdefulla kunskaper. Och det är ju det som skolan borde gå ut på.

Annonser

3 thoughts on “Den finska varianten av datorbaserade prov

  1. Ping: Kan man visa fler kunskaper med datorbaserade prov? | Att bli lärare

  2. Intressant och klart smart. Fast tappar man inte det som brukar lyftas fram som den stora fördelen med digitaliserade prov då — att rättningen blir enkel och maskinell? I så fall är ju inte så mycket vunnet. (Förutom att det blir enklare att centralisera rättningen vilket kan öka effektiviteten lite grann och likvärdigheten i bedömning mer)

    • Jo, den fördelen försvinner – eller minskar i alla fall. Teoretiskt skulle man kunna ha ett separat provverktyg för de uppgifter som kan bedömas maskinellt. Kanske värt att skriva ner i rapporten…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s