Kan man visa fler kunskaper med datorbaserade prov?

Fram till mars arbetar jag deltid på PRIM-gruppen med en rapport som beskriver förutsättningarna för datorbaserade nationella prov i matematik. Det är ett spännande och intressant arbete, och jag kommer förmodligen att blogga en del om de reflektioner jag gör. Det här inlägget innehåller en sådan reflektion.

Det finns fördelar och svårigheter med datorbaserade prov. En stor fördel är att datorbaserade prov ger bredare möjligheter att visa sina kunskaper: Istället för att vara begränsad till frågor nedskrivna på ett papper kan uppgifter presenteras genom interaktiva widgets, filmer, stora tabeller med data, och annat. Istället för att vara begränsad till att svara med papper och penna kan man använda kalkylprogram, ritprogram, interaktiva widgets och andra saker för att skapa svar. (Och ja, jag tror att de största svårigheterna även de ligger precis här.)

Jag har tagit det för givet att det helt enkelt går att visa kunskaper på fler sätt om prov är datorbaserade, om de det digitala används på rätt sätt. Men så inser jag att det ju inte är alla som känner så. (Eller snarare, att det inte är så för alla.)

Jag tror att om man känner att man i allmänhet kan göra fler saker med en dator, än vad man kan med papper och penna, så tycker man också att man har fler möjligheter att visa sina mattekunskaper genom en dator. Det hänger utan tvekan ihop med mina tidigare tankar om digital grundkompetens.

Det får bli min korta reflektion den här gången. I ett annat inlägg måste jag berätta vad de planerar att göra med de finska examensproven. Det är jättecoolt.

6 thoughts on “Kan man visa fler kunskaper med datorbaserade prov?

  1. Skall bli spännande att följa detta.
    Personligen tror jag att datorbaserade prov kan bli mycket bra men att det kräver ganska mycket välutvecklade tekniska lösningar bara för att eleven (inom en rimlig tidsperiod) skall kunna få ner formler, bilder, grafer osv.

    • Håller med. Och på senare tid har jag tänkt mer och mer att det kanske inte är specialutvecklade lösningar som gäller, utan standardverktyg. Kolla in min bloggpost om finska datorbaserade prov (2014-10-09) om du är nyfiken!

      • Spännande artikel och intressant att de kör på så många olika varianter av datorprogram. Min tanke är nog egentligen att alla de sakerna skulle kunna gå att lösa tekniskt på ett ställe online. Det går att bygga en slags provverktyg online som innehåller grafritare, latexeditor (klicka och välj), räknare ochg bildbehandlare/ritprogram i ett. Men det kräver förstås väldigt mycket utveckling och kanske att eleven går miste om en bredare IT-färdighet som den får genom att använda många olika lösningar.

      • Vad tror du om den här idén?

        Provet görs genom en webbsida som presenterar frågor och samlar in svar.

        I en del fall är det frågor som maskinbedöms, och svar kan exempelvis matas in genom kortsvar, klicka i bilder, flytta objekt, eller annat som en dator kan tolka och bedöma enkelt. I de fall det är motiverat finns en liten formeleditor, så att man kan skriva saker som x² + ∛z utan att krångla med specialformatering.

        I en del fall är det frågor som kräver redovisade tankegångar, eller så komplex inmatning att det inte är rimligt att göra den i webbläsaren. Där får eleven istället göra lösningen med de (kontrollerade) verktyg som finns på datorn, och ladda upp sin redovisning som en pdf-fil på webbsidan. (Istället för exempelvis en textruta för svar har man alltså en file upload.)

        Jag känner mig lockad av formatet, men har inte tänkt igenom så mycket än. Att ha prov online har ju också en del säkerhetsproblem (även om det finns sätt att hantera dem).

  2. Jag håller med om det du skriver men vill ändå påstå att det faktiskt är möjligt med dagens webbteknik att göra allt online, även de mest komplicerade redovisningarna. Det är möjligt att det inledningsvis kan ta längre tid för eleven att förstå hur ett specifikt verktyg kan användas och att därmed provtiden behöver förlängas. Men det går också att bolla med idén att samma verktyg även används till det dagliga räknandet och att eleven därmed vänjer sig vid detta och blir snabbare rent tekniskt.

    Säkerhetsproblemet i kombination integritetsbiten i den webbläsare som används håller jag med om är ett av de svårare problemen. Exempelvis kan man fråga sig om det överhuvudtaget är möjligt eller kommer att bli möjligt att exempelvis ”låsa” ett fönster/flik i en webbläsare för att förhindra fusk. Dvs att när väl eleven har klickat igång provet så måste detta slutföras innan fönstret klickas ner, om det klickas ner under tiden så räknas det som inskickat prov…

    • Hm, ok, det är åtminstone teoretiskt möjligt att göra alla de sakerna i en webbläsare.

      Men: Det skulle krävas enorma utvecklingsinsatser, och så snart man slutar att lägga stora resurser på utveckling skulle de verktyg som ”på riktigt” är gjorda för att skapa grafer, rita bilder, bygga matematiska uttryck och liknande springa om provverktyget. Det känns rimligare att utnyttja de verktygen som de är, istället för att härma dem – speciellt som eleverna kan ha glädje av att hantera dem.

      (Du har inte sagt emot något av detta; jag bara vrider runt på argumenten.)

Kommentera

