Erfarenhet från uppstartsfrågor i klassen: en annan form av provstress

Jag håller en repetitionskurs i matte 2b/2c, och testar där att lägga de 5–10 första minuterna varje lektion på att låta elever arbeta med standarduppgifter på dator (eller egentligen iPad). Uppgifterna handlar i regel om det vi arbetade med förra lektionen, och jag som lärare kan se hur det går för eleverna.

Jag har också bestämt att standarduppgifterna ger en inträdesbiljett för att skriva prov, som till skillnad från datoruppgifterna handlar om problemlösning.

I tisdags hade vi första provet, som omfattade det första delområdet – räta linjen. För att få skriva det var man tvungen att ha klarat 7 av 10 på standarduppgifterna som handlade om riktningskoefficienter respektive att hitta ekvationen för räta linjer – två saker som man behöver ha koll på för att klara av problemlösning inom det här delområdet.

Min tanke med de två sista lektionerna innan provet var att vi skulle fokusera på problemlösning: att inte bara räkna, utan träna på att använda räta linjer för att modellera verkliga situationer och göra förutsägelser – för att förbereda eleverna lite på den typen av uppgifter som kommer på provet. Men den sista lektionen, dagen innan provet, blev det inget alls av den varan. Istället blev det frenetiskt arbetande med kval-uppgifterna.

När provdagen kom var det bara en elev som hade klarat standarduppgifterna tillräckligt bra, och fick skriva provet. De andra fick jobba vidare med standarduppgifterna. (En elev fick ordning på dem så snart att hen också fick skriva provet.)

Jag hade stålsatt mig inför näst sista lektionen, och även inför provlektionen, för att ta emot en storm av klagomål över att uppgifterna var orimliga och att det är vansinnigt att inte få skriva prov och visa vad man kan. Men det var ingen som klagade. De bara jobbade på.

Jag tror att stressen som eleverna kände inför provet får dem att arbeta med uppgifterna i bättre tid nästa gång. Vi får se.

PS: De elever som inte skrivit provet har möjlighet att visa motsvarande kunskaper på eller efter lektioner, så snart de klarat av kvaluppgifterna. Men det hänger på dem att be om ett sådant tillfälle – det blir inga omprov (förutom kursprovet).

Advertisements

One thought on “Erfarenhet från uppstartsfrågor i klassen: en annan form av provstress

  1. Ping: Drömmar om en plattform för datorbaserade frågor | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s