En erfarenhet från uppstartsfrågor i klassen

Jag har nämnt tidigare att jag i år testar att starta varje lektion med 5–10 minuter räkning på iPad, där eleverna får fokusera på den typen av standarduppgifter som vi jobbade med förra lektionen. Nu under de första lektionerna har vi jobbat med samma fyra typer av standarduppgifter, för att repetera grundträning i räkning. Och jag har redan fått en bra erfarenhet.

Vi har jobbat tre–fyra lektioner med saker som att hantera negativa tal, bråkräkning, förenkla algebraiska uttryck, och lösa linjära ekvationer. I vanliga fall hade jag gått vidare helt och hållet, och tänkt att vid det här laget har eleverna koll på de sakerna – även om det kanske behövs lite mer träning innan färdigheterna är säkra.

Men istället får jag nu, under lektion fem, frågor från elever som fastnar på uppgifter. ”Hur ska jag tolka (-2)³?” eller ”Hur gör jag för att räkna ut -9/7 ∙ -9/9?” eller ”Hur gör jag för att utveckla 2 + 3x – (x – 1)?”.

Det är jättebra att jag märker att (en del) elever inte har koll på dessa saker ännu, och det är jättebra att eleverna får fortsätta att träna på de sakerna – och fråga när de märker att de fastnat.

Kommentera

