Världens bästa skitskola: Reformvirus i skolan

Jag har just sett på tredje avsnittet av Världens bästa skitskola, med rubriken Reformvirus i skolan. Tyvärr är mitt intryck att avsnittet var ganska splittrat – vid några tillfällen känns det som att läraryrkets status är ett tema, men man tappar bort det temat när fokus flyttas till hur reformer i skolan har ökat, hur det funkar i finska skolan, och vad högskolor och näringsliv (och fler) säger om kunskapsnivån idag.

Jag har bestämt mig för att blogga om varje avsnitt av Världens bästa skitskola, och i den här bloggposten tänker jag spinna vidare på ett klavertramp från den i allmänhet mycket välgjorda serien. I det senaste avsnittet ägnas hela tio minuter åt att presentera hur bra det vore om vi hade mer fysisk aktivitet på skolschemat i Sverige.

Om vi bara hade mer idrott på schemat…

En av de saker som gör att jag gillar Världens bästa skitskola som programserie, är att de som gör programmet (Natanael och Isabell som syns i rutan, men även personer som Jonatan, Michell och Henrik som finns mer i bakgrunden) lyfter fram och sammanställer saker som gått snett i svenska skolan. Det står i ganska skarp konstrast mot många andra tillfällen då skolan nämns i medier, då det ofta är personer som argumenterar för att de hittat det som gått fel med skolan, och förklarar varför skolan skulle bli bra om man bara åtgärdade just detta. Exempelvis: mer ordning och reda; mer katederundervisning; mindre katederundervisning; tidigare betyg; läxhjälp på skoltid; slopande av läxor; sommarskola för de som inte når godkänt betyg; mindre klasser…

Jag är långt ifrån mästare på skolfrågor, men jag är tillräckligt påläst för att ha stor respekt för hur komplext det är med skola och utbildning. Och jag har mycket svårt att tro att det finns en enda sak som kan förklara de problem som finns i svensk kola – och jag är övertygad om att det inte finns en enda sak som kan ”ställa den rätt” igen. (Och, för att vara tydlig: Svensk skola är inte dålig. Den har flera problem, men den är skitbra i många avseenden.)

Världens bästa skitskola har varit duktiga på att problematisera snarare än trivialisera, och därför blir jag nog lite extra ledsen när en sjättedel av programmet ägnas åt att få tittare att känna att det är nedskärningen på idrott i skolan som ligger bakom sjunkande kunskapsresultat, och om vi bara hade mer idrott på schemat skulle skolan fungera bra. (I ärlighetens namn borde jag säga att något sånt aldrig sägs uttryckligen i programmet – men för mig känns det ändå som just ett klavertramp.)

Förslag till ett framtida avsnitt

Det fjärde avsnittet av Världens bästa skitskola är en partiledardebatt (där jag sak få sitta i publiken – yay!), och sedan är det slut för den här säsongen. Men för en framtida säsong skulle jag vilja tipsa om ett avsnitt där man presenterar bra exempel på vad lärare gör för att använda forskning och beprövad erfarenhet för att förbättra sin undervisning. Att använda pulsträning är ett skitbra exempel, och jag är övertygad om att man kan hitta massor av fler bra exempel. Om man lägger ett helt avsnitt på såna saker kan man förhoppningsvis undvika att ge intrycket av att en viss arbetsmetod är det som kommer att ”rädda skolan”, och istället sätta ljus på att det finns många olika sätt att göra ovanligt bra undervisning. Man skulle också kunna göra en poäng av att lärare behöver tid för att kunna testa nya arbetsmetoder, och personligen tycker jag att det vore jättekul med ett avsnitt som lyfter fram bra saker i skolan.

Den som vill veta mer om mina tankar om ”felet med skolan” kan kolla in min bloggpost med samma titel, där jag (igen) raljerar över enkla lösningar och dristar mig till att lyfta fram (än så länge) fyra större problem som jag tror/anser skapar många av de brister som finns i skolan:

Men, som sagt: Svensk skola är bra. Och den ska bli ännu bättre.

Kommentera

