Brus i diagnosen

I år gör vi ett spännande experiment med matteundervisningen på Rudbeck: Vi håller förberedande mattekurser för de elever som har störst luckor i matten från grundskolan. Sen kommer alla att läsa matte 1b tillsammans – både de som läst preparandkurs och de som inte gjort det.

Min förhoppning är att de elever som i många år fått känna sig sämst på matte får en chans att känna att de faktiskt kan en del, och att de inte är sämst. Jag ser fram emot att utvärdera satsningen.

För att komma igång snabbt med preparandkursen har vi digitala diagnoser, där elevernas svar bedöms och sammanställs automatiskt. Frågorna på diagnosen slumpas dessutom fram enligt vissa mönster, så att man (förmodligen) inte har samma frågor som eleven som sitter bredvid. Det gav mig ett problem, som jag sen insåg kan vara en fördel.

Problemet är detta: Det är mycket möjligt att en elev som skrev 5 poäng på diagnosen har bättre förkunskaper än den som skrev 6 poäng – men att eleven med 5 poäng råkade få jobbigare uppgifter att räkna på. Att räkna 1/2 + 1/4 är mycket lättare än 3/5 + 7/4, och båda dessa kan slumpas fram i frågorna om bråkräkning.

Vi har plats för 60 elever i preparandkurserna, och det enda rimliga är (väl?) att ta de elever som har minst antal rätt på diagnoserna. Men borde man inte ta hänsyn till vilka frågor eleverna faktiskt svarat på?

För att göra det ännu krångligare har jag inte längre möjlighet att se de enskilda uppgifterna – utprövningar under sommarlovet visade att skriptet slog bakut när det blev för många elever, eftersom datan som skulle sparas blev för stor. (Vilket i och för sig tyder på att datan borde sparas på något annat sätt – men det är en annan historia.)

Så vad gör man?

Efter att ha funderat ett tag har jag insett att det här problemet egentligen är en gåva. Det tvingar mig att behandla resultaten på diagnosen som de ungefärliga uppskattningar som de faktiskt är. Även om frågorna som slumpades fram var exakt lika svåra (vad nu det betyder), skulle de inte ge något säkert besked om vilka de 60 eleverna med störst behov av repetitionskurs är. Elever kan ju ha olika dagsform, vara hungriga, ha läst på inför diagnosen (eller inte), eller helt enkelt ha otur med slarvfel.

Resultatet av diagnosen är, oavsett hur man vrider och vänder på det, en rätt grov uppskattning av hur elevernas förkunskaper ligger till. Att svårighetsgraden på frågorna dessutom kan variera något gör mig mer uppmärksam på det – och hindrar mig från att ge ett mer exakt mått än vad jag faktiskt har. Och det är bra.

Kommentera

