Vett och etikett med digitala verktyg i sociala sammanhang

Jag har flera gånger funderat över vad som är god etikett när det gäller att använda telefoner, datorer och annat när det är folk i närheten. I höst kommer eleverna på vår skola (som jag sagt tidigare) att få var sin iPad, och därför har jag börjat skriva ner saker som jag tycker är hyfsat eller ohyfsat när det gäller digitala verktyg i sociala sammanhang.

Den här listan är experimentell och under utveckling. Jag är ingen Magdalena Ribbing – det här är bara mina egna åsikter och reflektioner, som de ser ut nu. Ge gärna förslag på saker du tycker borde läggas till, förtydligas eller ändras.

Principen för alla de här punkterna är att man ska visa respekt mot sina medmänniskor.

  • När någon pratar inför andra är det osnyggt att ha fokus på sin digitala enhet. Om man tar anteckningar (eller kanske Twittrar/motsvarande) ska man tydligt ha uppmärksamheten på den som pratar, utom i de korta intervall då man skriver. Om man antecknar på en laptop bör locket vinklas ner när man inte antecknar, för att markera att man har uppmärksamheten på talaren och undvika att distrahera andra.
  • I sociala sammanhang ska digitala enheter helst vara undanlagda. Om det finns anledning att ha dem framme ska de vara markerat passiva när de inte används – telefoner läggs med skärmen nedåt, laptops är ihopvikta, och så vidare.
  • Knappljud på telefoner och surfplattor går fetbort. Ljud ska i allmänhet vara avstängt: Även om man inte spelar musik på enheten kan det dyka upp systemljud som stör andra.
  • Om man visar upp något på sin digitala enhet ska skärmen vara vänd så att så många som möjligt kan se. Det är osnyggt att utesluta vissa från visningen – om inte alla kan se samtidigt bör man ändra skärmens läge då och då så att alla får möjlighet att vara med någon gång.
  • Om man pratar med någon är det osnyggt att avbryta samtalet för att telefonen ringer – istället bör man avvisa samtalet så snart som möjligt. Om man måste svara ska man be om ursäkt först, och hålla samtalet så kort som möjligt. (Det är även osnyggt att avbryta en konversation över telefon för att någon kommer in i rummet och ber om ens uppmärksamhet.)
  • Telefoner som har vibration istället för ringsignal hörs också. På möten, eller andra ställen där man inte kan svara i telefon, bör telefonen vara helt ljudlös. Har man glömt att stänga av ljudet bör man avvisa samtalet så snart som möjligt – även om telefonen ligger i väskan i andra änden av rummet.
  • Om man måste svara på telefonsamtal i sociala sammanhang (inklusive möten) bör man ursäkta sig och gå ut ur rummet för att prata. Om telefonen har ringsignal påslagen är det bra att svara med ”ett ögonblick” och prata vidare när man kommit ut ur rummet. På möten är det bra att sitta nära en dörr, om man vet i förväg att det kommer ett samtal man måste ta – och det är också bra att meddela detta i förväg när mötet börjar. (Tack Sara Carlberg för förslag på tillägg!)

Det måste finnas fler saker att skriva upp här. Föreslå gärna i kommentarer!

Advertisements

One thought on “Vett och etikett med digitala verktyg i sociala sammanhang

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s