Vad partiprogrammen säger om skola och utbildning

I höst är det val. Jag tycker att skola och utbildning är en viktig sak, och vill därför ha koll på vad de olika partierna tycker när det gäller skolfrågor. Men eftersom det är valår är det också många politiker som är ute och lovar saker ganska vitt och brett, och därför tänker jag att det är rätt mycket klokare att titta på de program som partierna faktiskt har skrivit ner för att berätta vad de egentligen vill. (Eller snarare: Vad de tycker är tillräckligt viktigt för att lyfta fram i partiprogrammet.)

Jag tänkte gå igenom vad alla riksdagspartier (och kanske två till) skriver om skolfrågor i sina partiprogram här på min blogg, och följa upp varje utdrag med lite egna kommentarer och reflektioner. Länkar fylls i efter hand som jag skrivit inläggen:

Du kan hitta samtliga partiprogram på kursplanering.se, om du vill läsa dem i sin helhet.

Ett par brasklappar:

  • Det är mina egna tankar och kommentarer. Vad jag väljer att lyfta fram i dem baseras förstås på mina värderingar, och de erfarenheter jag har från skola (och forskning om skola).
  • Även om skola och utbildning enligt mig är något av det viktigaste vi har i ett modernt samhälle är det förstås inte rimligt att avgöra vilket parti man ska rösta på enbart utifrån skolfrågor. (Jag tycker exempelvis att frågan om global uppvärmning överskuggar det mesta. Men det är ju jag.)
9 thoughts on “Vad partiprogrammen säger om skola och utbildning

  1. Ping: Vad Centerpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  2. Ping: Vad Folkpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  3. Ping: Vad Kristdemokraternas principprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  4. Ping: Vad Miljöpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  5. Ping: Vad Moderaternas handlingsprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  6. Ping: Vad Socialdemokraternas partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  7. Ping: Vad Sverigedemokraternas principprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  8. Ping: Vad Vänsterpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  9. Ping: Vad Feministiskt initiativs partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

Kommentera

