Det andra sommarlovet, och det tredje året

Mitt andra sommarlov som lärare är slut. Den här veckan har jag börjat arbeta med skolgrejer igen, och på måndag blir första arbetsdagen på skolan.

Effektivt sett har sommarlovet varat från 28 juni till 2 augusti – en tid då jag knappt rört min blogg, twitterkontot, Facebookgruppen för matematikundervisning, och annat mer eller mindre skolrelaterat. Det har, faktiskt, varit jätteskönt. Att det gått så bra att koppla bort jobb tror jag beror på tre saker:

  • Jag har fått tid för att varva ner efter skolslut, och jag har någorlunda med tid för att starta upp inför skolstart.
  • Jag har lite mer erfarenhet och mer material än jag hade förra sommarlovet, så behovet av att arbeta och/eller oroa mig inför nästa läsår har varit klart mindre.
  • Jag har haft massor med tid tillsammans med min (fantastiska) sambo, vilket gör det lättare att inte släntrianmässigt sätta mig med och fastna i skolgrejer.

Det tredje läsåret ska bli roligt. Jag räknar med att det kommer att vara en massa överraskningar och nya erfarenheter. Jag har varit lärare så länge nu att jag kan höja blicken lite mer från det dagliga arbetet, och på riktigt inse att det jag trodde att jag förstod egentligen bara var en liten del av en liten, liten del. Den här bloggen lär få fortsätta att heta ”Att bli lärare” ytterligare ett par decennier, eller så.

Kommentera

