Sökes: diagnostestare

I höst kommer vi på Rudbeck att ha en förberedande mattekurs för en del av de som börjar gymnasiet. Kursen går under första tredjedelen av läsåret (elva veckor!), och ska börja så snabbt som möjligt. Målet är att så många som möjligt ska ha relevanta förkunskaper när de börjar läsa matte 1, vilket förhoppningsvis kommer att hjälpa även för senare mattekurser.

Det känns skitbra.

Vi kommer att använda diagnoser för att ta reda på vilka elever som har störst behov av den förberedande kursen, och för att göra administrationen enklare kommer vi – om allt går som jag vill – ha diagnosen digitalt.

För att diagnosen ska fungera så bra som möjligt letar jag nu efter ”betatestare” – personer som är intresserade av att använda diagnosen på elever, och berätta för mig om det finns saker som inte fungerar bra.

prioriteringsregler

elevresultat

Så här fungerar diagnosen

  • Eleverna får totalt 20 frågor – fyra frågor i fem olika områden: negativa tal, prioriteringsregler, bråkräkning, förenkling av algebraiska uttryck, och linjära ekvationer.
  • Frågorna innehåller framslumpade värden, för att göra det lättare att låta elever sitta bredvid varandra i klassrummet (och för en del andra fördelar).
  • Resultaten sammanställs i ett kalkylblad till läraren, där varje korrekt svar är markerat med en etta.
  • Eleverna (och läraren) behöver vara inloggade med ett Google-konto. Tyvärr.
  • Det finns också en sida för att öva samma typer av frågor som finns i diagnosen, där eleverna kan träna så mycket de vill. Frågorna slumpas fram, så att eleverna med större sannolikhet får frågor som de haft svårare att svara rätt på.

Om du håller en sommarkurs, eller på något annat vis tycker att detta verkar intressant, får du gärna göra så här:

  1. Kolla in en demosida med diagnosen på http://tinyurl.com/waxon-test.
  2. Kolla in en demosida med övningsfrågor på http://tinyurl.com/waxon-practice.
  3. Hör av dig till mig på johan.falk@rudbeck.se om vill testa detta i en elevgrupp under sommaren.

Om du betatestar diagnosen kommer jag vilja att du berättar om erfarenheterna, särskilt om det är saker som inte funkar bra. Saker jag är speciellt intresserad av är:

  • Går det tillräckligt snabbt, eller blir det trögt om många elever använder diagnosen samtidigt?
  • Funkar gränssnittet/utseendet bra? (Hur borde det bli bättre?)
  • Dyker det upp frågor som sticker ut som onödigt svåra eller onödigt lätta?

Har du andra synpunkter eller idéer lyssnar jag förstås gärna på dem också. (Borde det vara fler frågor? Andra typer av frågor? Borde eleverna få veta om de svarar rätt eller fel medan de arbetar med diagnosen? Vill man som lärare kunna se exakt vilka frågor eleverna svarat på? …)

Tankar för framtiden

Ramverket som sköter den digitala diagnosen kan göra en del andra saker med frågor – exempelvis övningssidan. Verktyget är dessutom skrivet så att det ska gå enkelt att lägga till nya typer av frågor, och sätt att använda frågor för test, träning eller något annat. (Enkelt för någon som kan programmera Google-skript, det vill säga.)

I höst hoppas jag på att kunna använda verktyget för att låta eleverna träna in procedurer, och låta mig som lärare lättare se och följa upp elevernas räknefärdigheter (för att komplettera problemlösningen). Vi får se hur det går.

träningsläge

4 thoughts on “Sökes: diagnostestare

  1. Har själv precis svarat på 20 frågor inom demodiagnosen. Fantastiskt bra! Nu får man efteråt se om man svarar rätt eller fel i matrisform. Snyggt att bara ha med de tre första tecknen så det blir anonymiserat. Är det i framtiden tänkt att man bara ske se sitt egna resultat?

    Kanske skulle resultatet kunna presenteras så man ser mer exakt vilka tal man svarat fel på, och kanske även se rätt svar på de tal som man svarat fel. Kanske skulle testet bestå av två delar, med tio uppgifter i varje (t ex en del med tal utan ekvationer, och en del med tal med X/ekvationer). Kan kanske uppfattas lite långt nu, man (jag/eleverna?) är så van att få snabb feedback. Just när jag fyller i svar på detta sätt, blir jag även under testet gång lite osäker på om jag svarar på rätt sätt, går det t ex bra med litet x och stort X etc (men du hade byggt in en del spärrar för att upptäcka ”teckenfel”?). Men det kanske bara är jag som även funderar på dessa teknikaliteter samtidigt som jag vill svara rätt.

  2. Ser nu att hade jag bara gjort övningsfrågorna först, så hade jag fått svaren som jag ställde ovan. När man gör övningsfrågorna så får man omedelbar feedback. Kanonbra! (du kan kanske skriva ”Har du gjort övningsfrågor innan diagnosen?”, någonstans i början av diagnosen).

    • Kalasbra kommentarer – tack!

      Upptäckte tack vare dina kommentarer att det spelade roll om man använde stora eller små bokstäver för sina variabler, men har ändrat på det nu.

      Hade inte tänkt på att det kan vara vettigt att visa resultatet på diagnosen när man är klar – tänkte att det bara är läraren som skulle se det. Men det är klart att det är vettigt att eleven själv får se, när det är klart. Skriver upp det som något att fixa.

Kommentera

