Ett problem i skolan: lågt söktryck till lärarutbildning

Den svenska skolan fungerar bra: Den är gratis, har många engagerade elever/lärare/personal, och bidrar till ett jämlikt och demokratiskt samhälle. Men det finns ett antal saker som borde fungera bättre. En sådan sak är att det är få som söker till lärarutbildningar – något som både är symptom på att något är fel, och ett problem i sig.

Symptomen

Det var över ett år sedan som DN skrev att det räcker att ha 0,1 på högskoleprovet för att komma in på en del lärarutbildningar, och påståendet har sedan följts upp och bekräftats i ett par omgångar. Av de som antas är det ungefär var sjätte som hoppar av, vilket ibland förklaras med att många söker lärarutbildning som andra- eller tredjehandsval. Många lärarutbildningar fyller inte utbildningsplatserna. Till detta kan man lägga att varannan lärare överväger att lämna yrket (enligt en enkät från Lärarförbundet samt Skolverkets attitydundersökning).

Det känns inte förhastat att säga att läraryrket har relativt låg attraktionskraft.

Vad är problemet? (del 1)

Var fjärde grundskolelärare och var tredje gymnasielärare är 55 år eller äldre. Beroende på hur man mäter och räknar kommer det (enligt SCB) saknas 22 000 eller 43 000 lärare år 2020, och 28 000 eller 60 000 lärare år 2030. Det verkar vara särskild brist på matte- och NO-lärare för grundskolan.

Om man, som jag, tycker att utbildning är en ganska viktig sak är det här ett jättestort problem. Mängder av barn kommer att behöva undervisas av lärare som inte har en lämplig utbildning, och kallats in för att fylla de hål som blir när gamla lärare går i pension samtidigt som folk fortsätter att föda barn. En del barn kommer att ha tur (eller aktiva föräldrar), och gå i skolor där det är större andel utbildade lärare. Andra kommer inte det.

Vad barnen tycker om att gå i skolan, och hur skolan fungerar för dem, kommer att påverka deras liv. Ett exempel på detta är att arbetslöshet hos de som saknar gymnasieexamen är 16 procent, jämfört med 7 procent bland de som har gymnasieexamen. Och det finns förstås många andra faktorer än jobb.

Vad är problemet? (del 2)

Svensk skola fungerar, som jag envisas med att säga, bra i många avseenden – men har också ett antal problem som behöver lösas. För att få en skola som fungerar bättre är det avgörande att det finns många lärare som är både kompetenta och engagerade.

Som läget ser ut med lärarutbildningen idag är det inte konstigt att många resonerar i termer av att ”man kan alltid bli lärare”. När en stor del av de som utbildas till lärare ser yrket som en nödlösning är det stor risk att andelen kompetenta och engagerade lärare blir rätt låg – och att arbetet med att förbättra den svenska skolan går alldeles för långsamt.

Varför är det inte fler som vill bli lärare?

Lärare är ett skitbra jobb. Jag brukar särskilt lyfta fram att man får arbeta med extremt viktiga uppgifter, tillsammans med sköna kollegor, och att det alltid finns intressanta problem att försöka förstå och lösa. Jag blev lärare efter att ha testat flera andra yrken (bland annat webbutvecklare och vetenskapsjournalist), och även om de varit intressanta och givande kan de inte mäta sig med läraryrket.

Jag är alltså inte rätt person att fråga om man vill förstå varför så få väljer att bli lärare. Jag har ändå två tankar:

  1. Läraryrket har lönestatistik som inte är särskilt smickrande. Data från SACO (från 2012) säger att medianlönen för en 25-årig lärare är omkring 25 000 kr i månaden, och – betydligt tråkigare – att den ökar med 130–220 kr om året beroende på vilka åldrar du jobbar med. Jag tror inte på lön som en drivkraft för att locka fram bättre arbetsprestationer, men jag är övertygad om att lön är en drivkraft när man funderar över yrkesval. Det gäller både de som utbildar sig till sitt första yrke, och de som funderar på att byta.
  2. Skolan tas ofta upp på ett negativt sätt i media. Enligt min erfarenhet finns enorma skillnader kring hur folk uppfattar ”skolan i allmänhet” jämfört med hur man uppfattar den eller de skolor som man faktiskt kommer i kontakt med. Det mesta fungerar bra, och en del saker fungerar jättebra. Men ändå har många bilden av att skolan är i kris.

Om du vill vara med och förbättra skolan har jag några tips här. Eller så kan du i höst försöka rösta för att skolan ska få lite färre reformer och lite mer resurser (för att kunna höja lärarlöner, men framförallt till annat – som att ge lärare lite mer andrum).

Advertisements

9 thoughts on “Ett problem i skolan: lågt söktryck till lärarutbildning

  1. Ping: ”Felet med skolan” | Att bli lärare

  2. Själv gick jag lärarutbildningen för att jag är mycket passionerad för yrket och ungdomar. Tyvärr känner jag en del som gått hela utbildninge som en nödlösning som du skrev. Det tycker jag är dåligt att det ens tillåts. Om man inte har passion för yrket kan man vara en bra lärare för barn och ungdomar som inspirerar barnen till sina studier?

    • Känner igen mig i det du skriver.

      Men samtidigt som det känns viktigt att lärare har en passion för sitt uppdrag, känns det också fel att kräva ett sånt engagemang. Man måste få vara lärare åtta-till-fem, utan att engagera sig mer än så. Det rimliga sättet att se det, enligt mig, är att ställa höga och tydliga krav på pedagogiska färdigheter – men lämna krav på engagemang eller passion utanför.

      • Nej det är jag med på. Menar mer att om man egentligen inte vill vara lärare bör man inte plugga till det. Finns ju de som pluggar för att i stort sett få pengar. Sedan kommer de ut i verksamheten. Förhoppningsvis får de viljan att vara pedagog och lärare under studierna, men det är inte säkert,

  3. Ping: Vad Folkpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

  4. Ping: Världens bästa skitskola: I spåren av kommunaliseringen | Att bli lärare

  5. Ping: Världens bästa skitskola: Reformvirus i skolan | Att bli lärare

  6. Ping: Fler lärare, tack! | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s