Stora och små tankar för nästa läsår

Jag skrev just ett inlägg för att samla ihop lite tankar om vad som funkat bättre och sämre i klassrummet under det här läsåret. Jag får fler och fler tankar om vad jag eventuellt vill testa nästa år, så jag tänker att jag samlar dem också. Och som du kanske märkt har jag inget emot att ha mina anteckningsblock öppna för allmänheten (om det inte finns särskilda anledningar till annat).

Så här kommer en lista med stort och smått. Den kommer att fyllas på efter hand, och jag lär väl också sortera och strukturera en del.

  • Längre matteproblem. Boken Elefanten i klassrummet har gett mig flera tankar. En av dem är att jag kanske låta eleverna jobba med långa och sammanhängande problem. Idag är det ofta snutt-problem, som innebär mycket start-och-stopp och inte ger så mycket sammanhang eller mening.
  • iPads på ett bra sätt. I höst kommer alla elever på Rudbeck ha iPads, och jag vill gärna utnyttja dem på ett bra sätt. Många av de idéer om hur jag kan använda dem bygger på procedurträning och låta elever sitta och räkna själva – medan forskning säger att just ensamarbete med digitala enheter inte lyfter lärandet. (Som tur är har jag femton andra grejer som jag redan använder, som bygger på helt andra principer.) Men jag ska fundera mer över hur jag kan få mer nytta av att eleverna har med sig digitala verktyg till varje lektion.
  • En Google-mapp per elev. Jag skannar prov som eleverna skriver, och ger tillbaka originalen till eleverna så snart jag kan. Det betyder också att jag skriver kommentarer separat, och mailar till eleverna. En elev påpekade att det vore fiffigt att få kommentarer i ett dokument, och ha provet bredvid. Så nästa år kanske jag sätter upp en mapp i Google drive för varje elev, och lägger in deras skannade prov där – tillsammans med kommentarer (och säkert fler saker efter hand).

Snabba anteckningar som behöver utvecklas

Sorry. Förklaringar kommer förhoppningsvis snart.

  • Par-uppgifter, där eleverna får förklara lösningar för varandra.
  • Spela in förklaringar eller lösningar på video.
  • Lägga mer krut på att titta på olika metoder för problemlösning, och framförallt betona att en mycket användbar metod är att (a) sätta namn på okända storheter och (b) skriva upp samband mellan dessa i form av ekvationer.
  • Lägga mer krut på att träna på hur man kan redovisa matte skriftligt. Lösningar är inte egna minnesanteckningar – de är en berättelse som någon annan ska kunna följa.
  • 5–10 minuter procedurträning i början av varje lektion. Eventuellt på det område som vi är på väg att börja med, som eleverna bör ha läst i boken om eller kollat på en video för. Tidigare procedurer finns också inblandade, på slump.
  • Inte låta elever skriva problemlösningsprov innan de visat att de hanterar procedurer. Kanske. (Procedurhanteringen bedöms datoriserat, och elever kan visa det under de första minuterna på lektionen, när de är hemma, eller när de vill.)
  • Ha med några kritiska procedurer i betygsunderlaget – saker som elever måste kunna om de ska bli godkända. (Min tolkning av kunskapskravens ”några enkla procedurer”…) Jag tror att procedurer kommer att spela en mycket större roll i 1b-kursen som jag har i höst, jämfört med 2b-kursen som jag har mest erfarenhet från.
  • Fler frågor på proven.
  • Bedömningsnivå ”sett, men osäkert”.
  • Försöka hitta och använda problem som går att arbeta med på många olika nivåer. Det är svårt, jättesvårt, men det vore kul att åtminstone testa en gång eller två. (Det här är, vad jag förstår, vad många kallar ”rika problem”.)
  • På temat med rika problem: Det vore intressant att ha prov som presenterar en enda situation, och sedan finns 5–10 problemuppgifter beskrivna för den situationen. Helt klart en utmaning att skapa sådana prov, men kanske värt att försöka.
  • Ge elever ett papper med rutor att tejpa fast på matteboken, där de kryssar för när de jobbat en halvtimme med matte. För att få dem att jobba kontinuerligt, och göra konkret att det (för de allra flesta) krävs många timmars arbete.
  • Ha uppgifter där elever ska skriva program på sin räknare (eller något annat lämpligt verktyg på iPaden).
  • Sätta upp principer som hjälper mig att göra eleverna delaktiga under genomgångar. (Exempelvis att alla beräkningar ska göras av elever, eller att ha minst en elevfråga varannan minut. Eller nåt.)
Kommentera

