Något som gör mig glad

På mina lektioner brukar jag dela ut bonuspoäng när elever gör saker som jag tycker är bra: ställer bra frågor, vågar säga att de inte förstår, hjälper varandra, kommer med bra förslag, eller gör något annat som jag tycker om. För att betona att det är ok att göra fel får man bonuspoäng även när man gör fel; och hittar man ett fel som läraren gjort får man två bonuspoäng (samtidigt som jag får ett poäng för att jag gjorde fel).

Idag berättade två av mina elever att de i hemlighet fört statistik över bonuspoängen jag delat ut under året, och visade en presentation med en sammanställning. Yeah!

bonuspoäng

Jag har tagit bort namnen på staplarna, men jag kan avslöja följande:

  • Jag hade den näst högsta stapeln. Det har alltså blivit några fel under året – och det är ju bra. (Speciellt när elever upptäcker dem.)
  • Det finns ingen tydlig koppling mellan antal bonuspoäng och betyg eller resultat på prov.
  • Killar har fått ungefär dubbelt så många bonuspoäng som tjejer, per person. (Det var definitivt en tankeställare för mig.)

Tack Pontus KG och Rasmus N för energikicken som det här gav!

One thought on “Något som gör mig glad

  1. Ping: Sånt som funkade bra 2013/2014 (och lite annat) | Att bli lärare

Kommentera

