Att engagera elever

Vi har just haft sista träffen i skolans treåriga satsning på bedömning för lärande (”BFL”). Vi la rätt mycket tid på att diskutera en av de faktorer som BFL säger är viktig för lärande: att engagera elever i sitt lärande. För mig är det kanske den allra viktigaste uppgiften man har som lärare, men det är också en riktigt svår uppgift – speciellt när det gäller att engagera elever som har svårt för ämnet, eller är skoltrötta i allmänhet. Och att engagera alla.

Här är några av de tankar vi diskuterade i gruppen.

Om stämningen i klassrummet

  • När läraren berättar halvpersonliga saker, eller knyter an till saker som hänt en själv, brukar det väcka lite mer intresse och engagemang hos eleverna.
  • Att sätta sig bredvid och jobba tillsammans med elever, och visa att man bryr sig om hur det funkar, brukar få elever att engagera sig mer. (Att ta sig tid att göra detta för elever som behöver extra kraft är ett bra sätt att använda eventuell lugn tid i klassrummet.)
  • Att få eleven att känna att hens kunskaper blir sedda brukar öka engagemanget. (Det gäller förmodligen oavsett om det är läraren eller andra elever som ser kunskaperna.)
  • För svaga elever är det viktigt att inte behöva skämmas över okunskaper, för att engagemang ska kunna uppstå.
  • Det kan öka engagemanget om läraren (på ett trovärdigt sätt) pekar på saker som fungerar bra, särskilt för svaga elever.
  • För att få engagemang även hos svaga elever är det viktigt att träna på att fortsätta att försöka, även när det går dåligt/trögt.
  • När eleven känner att arbetsinsatser ger utdelning är det lättare att få engagemang att växa.
  • Det är lättare att bygga engagemang om kulturen i klassrummet handlar om ämnet, och inte uppmärksamhet läggs på andra saker.

Om arbetssätt/aktiviteter

  • När läraren pekar på (eller utgår från) användningsområden för det man jobbar med, kan det öka intresse och engagemang.
  • Att använda öppna problem, eller rika problem, brukar kunna öka intresse och engagemang. Det ska gå lätt att komma in i ett problem, och det ska samtidigt finnas möjlighet till ordentliga utmaningar. I den bästa av världar.
  • Att ha prov eller läxförhör brukar öka engagemang hos eleverna. (Detta är i bästa fall ett uttryck för att elever anstränger sig mer när de vet att deras kunskaper blir sedda, men förmodligen handlar det mer om att kunskaperna blir bedömda.)
  • Att få elever att diskutera och utreda problem tillsammans brukar öka engagemanget.

Det finns säkert hundra saker till man kan göra för att öka engagemang. Har du tankar får du gärna skriva en kommentar eller två – särskilt när det gäller att få svaga elever att engagera sig i sitt lärande.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s