Ett problem i skolan: prov- och betygsfokusering

Den svenska skolan fungerar bra: Den är gratis, har många engagerade elever/lärare/personal, och bidrar till ett jämlikt och demokratiskt samhälle. Men det finns ett antal saker som borde fungera bättre. En av dem är att fokus på provresultat och betyg för ofta går före kunskaper.

Vad betyder det? Till exempel:

  • Att de allra flesta lärare (åtminstone i matte) godkänner alla de elever som får provbetyg E på nationella proven, även om de känner att eleven inte har de kunskaper som krävs för E.
  • Att många elever råpluggar inför prov, och exempelvis hoppas att ”rätt” uppgifter ska komma på proven.
  • Att elever som ”klarat ett prov” frågar om de måste visa att de kan de sakerna fler gånger.
  • Att många elever (speciellt svaga elever) är oförmögna att själva bedöma sina kunskaper i ett moment eller större område. Deras sätt att veta om de ”kan” något är om de ”klarat” ett prov eller inte.
  • Att diskussioner om elever som riskerar F lätt hamnar i vad eleven skulle kunna komplettera med för att nå E, även om läraren (och förmodligen alla inblandade) vet att eleven har tappat många av de kunskaper/färdigheter hen redan visat. Fokus blir på att godkänna eleven, inte att eleven ska ha de relevanta kunskaperna och färdigheterna.
  • Att man som lärare inte alls kan lita på att elever som fick E eller D som betyg i föregående kurs har relevanta förkunskaper. (Snarare kan man utgå från att betyget E betyder att eleven inte har relevanta förkunskaper, åtminstone i matte. Sorgligt men sant.)

Jag hörde i ett annat sammanhang att bolagschefer inte borde utvärderas och få bonus efter vad kvartalsrapporterna säger, utan efter hur företaget går fem eller tio år senare. Kanske skulle vi göra samma sak som lärare – inte sikta på att eleverna ska få bra betyg på kursen de läser, utan att de ska ha så bra betyg (eller kunskaper!) som möjligt om tre år. Då blir det lättare att fokusera på kunskaper, istället för prov och betyg.

Advertisements

5 thoughts on “Ett problem i skolan: prov- och betygsfokusering

  1. Ping: ”Felet med skolan” | Att bli lärare

  2. Ping: Ett problem i skolan: risken för rundgång | Att bli lärare

  3. Upplever att många elever behöver återkommande tillfällen där de måste examineras. I annat fall lägger de fokus på andra saker. Ett prov fungerar som en avstämning och är väldigt konkret till sin natur. Det finns personer som är helt självgående och som inte behöver andras bedömningar, men dessa personer är ganska sällsynta. Å andra sidan kanske behovet av prov hänger samman med att eleverna inte ser hur de ska använda sig av kunskaperna. Man kan tänka sig att fler personer skulle vara mer självgående om ämnena kändes mer angelägna/relevanta.

  4. Ping: Världens bästa skitskola: Reformvirus i skolan | Att bli lärare

  5. Ping: Om fusk på prov | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s