En lyckad laboration

Jag genomförde just en laboration i två av mina klasser, där jag testade ett lite nytt grepp. Från början hette laborationen ”Arkimedes princip” och gick i princip ut på att mäta undanträngd vätska samt lyftkraft för föremål som sänks ner i vatten. Nu heter den istället ”Tyngd under vatten” och går ut på att försöka beskriva vad som händer med tyngden hos föremål när de sänks ner i vatten.

Instruktionerna är i princip frågeställningen ovan, tillsammans med ett allmänt förslag på arbetssätt:

  1. Testa att göra lite olika mätningar

  2. Formulera idéer kring vilka egenskaper som kan spela roll tyngd under vatten

  3. Gör fler mätningar, där ni (om möjligt) bara varierar en av dessa egenskaper

  4. Revidera era idéer, flera gånger om det behövs

  5. Försök formulera en teori eller ett samband som förutsäger ett föremåls tyngd under vatten

  6. Försök att hitta sätt att motbevisa teorin/sambandet genom nya experiment

  7. Revidera era idéer, flera gånger om det behövs

Det blev jättebra aktivitet i klassrummet, och efteråt kunde jag sammanställa ett antal påståenden från laborationsgrupperna:

  • Vattnets temperatur verkar inte spela någon roll
  • Djupet under vattenytan verkar inte spela någon roll
  • Tyngden minskar med 33%, om inte föremålet flyter (och då blir tyngden 0%)
  • Tyngden minskar med ca 13%
  • Föremålets densitet spelar roll för lyftkraften: högre densitet ger mindre lyftkraft
  • Föremålets volym spelar roll för lyftkraften: högre volym ger större lyftkraft

Jag är övertygad om de allra flesta eleverna kommer att ha lättare att lära sig om tryck i vätskor/gaser och Arkimedes princip efter den här laborationen. Och har fått en bättre förståelse för hur man kan arbeta med vetenskapliga frågeställningar. (Både jag och en kollega fick bra erfarenheter, från totalt fyra undervisningsgrupper. Så N = 4 i alla fall.)

Laborationen, och en uppföljande skitbra video från Veritasium, finns här för den som är intresserad: http://kursplanering.se/avsnitt/laboration-tyngd-under-vatten Vill du använda den rekommenderar jag att du gör det innan ni går igenom saker som Arkimedes princip.

(För övrigt: Det här är ingen ny idé över huvud taget, förstås. Den påminner till exempel om tre-aktsmetoden som Dan Meyer pratar om.)

3 thoughts on “En lyckad laboration

  1. Tack för du väcker mig i min dogmatiska slummer att detta är lätt. Men det är det ju inte! Låt mig tänka högt. Något med samma densitet som vatten (ung 1000 kg/m3) flyter precis. Aluminium med densiteten 2700 kg/m3 reducerar sin vikt så densiteten (kan man säga så?) blir (2700-1000) kg/m3 under vatten, dvs tyngden reduceras med (2700-1700)/2700*100 %

    • :-D

      Jag tror att ditt resonemang stämmer alldeles utmärkt. (Hade en elev gjort samma resonemang som du hade jag nog sagt att man visar en förståelse på A-nivå.)

      De flesta brukar inte titta på procentuell minskning av tyngd – istället tittar man på tyngden av ”det undanträngda vattnet”, vilket är den metod som brukar kallas Arkimedes princip.

  2. Tack för filmtipset med ”Can You Solve This?” med Veritasium :

    Verkligen tänkvärt!, att komma på händelser som falsifierar. Så lätt sagt, men så svårt att genomföra…

Kommentera

