Övning för blivande mattelärare: Skriv ett delprov

Detta är den tredje praktiska övningen för blivande mattelärare som jag lägger på min blogg. Jag jobbar inte på någon lärarutbildning, men om någon är intresserad av att använda uppgifterna är det mycket välkommet. (Jag tar gärna del av feedback i så fall!)

Uppgift: Gör ett delprov för andragradsfunktioner och -ekvationer

Du ska göra ett delprov som ska användas efter delområdet andragradsfunktioner och andragradsekvationer. Du har följande förutsättningar:

  • Provet ska framförallt låta elever visa problemlösningsförmåga som omfattar andragradsfunktioner och andragradsekvationer.
  • Även förmågor som procedurhantering, modellering, begreppsförståelse och kommunikation ska i viss mån kunna bedömas genom provet.
  • Provet får också gärna ta upp moment från tidigare områden i kursen: linjära ekvationer och linjära ekvationssystem.
  • Provet hålls i ett vanligt klassrum där eleverna sitter tätt, vilket betyder att du behöver ha två likvärdiga varianter av provet – så att ingen elev sitter bredvid en elev som skriver samma prov.
  • Det ska finnas exempellösningar till provet (exempelvis som dokument eller video).
  • Det ska finnas någon form av bedömningsanvisningar till provet. Allra minst ska elevens problemlösningsförmåga bedömas på skalan E/C/A, men det är bra om det finns bedömningsanvisningar för andra förmågor.
  • Provet måste inte vara poängbaserat.
  • Du får själv bestämma om du vill ha skrivtiden 60 eller 110 minuter.

Provet kommer att genomföras av några av dina kursare (på halva skrivtiden), varefter vi diskuterar och jämför varandras prov.

Centralt innehåll som ingår i delområdet

  • Hantering av kvadrerings- och konjugatregeln i samband med ekvationslösning.
  • Egenskaper hos andragradsfunktioner.
  • Algebraiska och grafiska metoder för att lösa exponential- och andragradsekvationer samt linjära ekvationssystem.
  • Utvidgning av talområdet genom introduktion av begreppet komplext tal i samband med lösning av andragradsekvationer.

Om du vill ha en mer konkret lista över moment i området kan du kolla in kursinnehåll för matematik 2b.

Klassprofil

  • Klassen består av 32 elever som läser framförallt på samhällsvetarprogrammet. En majoritet av eleverna i klassen tyckte att avsnittet om andragradsekvationer/-funktioner var stressigt, och en majoritet av eleverna är stressade inför provet.
  • 3–5 elever har stora problem med matten, med svårigheter att hantera negativa tal, bråkräkning, samt förenkling och insättning av värden i algebraiska uttryck. 2–3 elever har ett uttalat intresse för matte.
  • 3 elever har en diagnos inom autismspektrat: svårt att koncentrera sig länge, svårt att ta emot långa instruktioner och särskild nytta av snabb feedback. 2–3 elever har tydlig tendens att ägna sig åt annat än skolarbete om det inte uppfattas som roligt. 2 elever har dyslexi. Totalt har 4 elever rätt till utökad skrivtid vid prov (men det behöver du inte ta hänsyn till i denna uppgift).
  • En typisk lektion är 2–4 elever frånvarande. Detta gäller även på prov.
  • Eleverna har inga datorer, men du kan räkna med att samtliga har (privata) surftelefoner. De flesta elever har grafritande räknare, och du har låneexemplar för de som saknar.

Tänk gärna på

  • Mängden uppgifter, och deras svårighetsgrad, måste vara anpassad till skrivtiden.
  • Uppgifter med flera delfrågor gör att elever måste lägga mindre tid på att läsa in sig på en uppgift, men riskerar samtidigt att elever som inte löser första delfrågan inte har chans att lösa nästa.
  • Varje uppgift på provet är ett 30-tal uppgifter du måste bedöma. Om det går enkelt att bedöma elevernas förmågor från proven sparar du mycket tid – men det får inte innebära att provet innehåller lättbedömda men irrelevanta uppgifter.
  • Uppgifterna bör vara utformade så att de är lätta att ta till sig och svåra att missuppfatta.
  • Uppgifterna bör vara utformade så att man inte råkar komma fram till ett korrekt svar med en felaktig metod.
  • Uppgifterna bör vara utformade så att de engagerar eleverna. De får gärna vara tagna ur situationer som eleverna känner igen, men de får inte ge vissa elevgrupper tydlig fördel framför andra.
Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s