Vad som händer när engagemanget går ner

Efter jullovet har mitt engagemang i jobbet varit klart lägre än tidigare. Det märks på att jag inte arbetar fullt så många timmar per vecka som tidigare; men det märks också på att jag har en uppsättning prov som fått ligga alldeles för länge, på laborativa prov i fysiken som jag inte börjat förbereda, och på att min undervisning inte är lika genomtänkt. Det som oroar mig mest är att det också märks på att jag inte reflekterar lika mycket över mitt jobb, och jag letar inte lika mycket efter nya saker att testa – både i klassrummet och utanför.

Vore jag arbetsgivare skulle jag lägga in två timmar varje vecka som är vigda åt att reflektera över arbetet, själv eller i diskussioner med kollegor. Vad funkar bra, vad funkar mindre bra? Vilka är de största problemen? Vad skulle du vilja göra eller testa, om du hade tid? Utan sådana tankar utvecklas inte lärarjobbet.

Men det finns inte tid vigd för reflektion. Den får man hitta själv, i konkurrens med att göra i ordning övningsuppgifter, bedöma prov och labrapporter, förbereda möten, konstruera diagnoser, skriva F-varningar, göra presentationer, och annat. En högengagerad lärare reflekterar dygnet runt. En normalengagerad lärare reflekterar när det kommer högre upp än andra saker på göralistan, vilket inte blir så ofta.

Kommentera

