Mobiltelefonen

Igår tog jag för första gången bort mobiltelefonen från en elev i klassrummet. Hittills har min policy varit så här:

  • Det är elevens eget ansvar att lägga den tid och energi som behövs för att klara kursen.
  • Det är ok om elever tar mikropauser på lektionerna, och det är även ok om elever då pillar på sin mobil.
  • Om elever sitter mer än en kort stund med sin mobil brukar jag påpeka för dem att de borde fokusera på matten/fysiken, nu när de är i klassrummet och kan få hjälp med saker.
  • Elever som regelbundet sitter med mobilen, och dessutom har svårt med kursen, brukar jag prata med enskilt och säga att kursen kräver att man lägger många timmars arbete på kursinnehållet, att det är smart att utnyttja den tid vi har i klassrummet tillsammans istället för att sitta hemma själv, och att det är deras ansvar att de ser till att jobba den tid som behövs.

Men igår gick jag alltså ifrån de principerna, och tog hand om en elevs telefon. Anledningen var inte att jag hade omvärderat principerna, utan helt enkelt att jag blev sur. Lektionen bestod (för första gången i mitt liv!) av att vi kollade på film under hela lektionen, och den här eleven tyckte tydligen – även efter en tillsägelse – att det var bättre att ha fokus på mobilen än på filmen.

Jag vet inte om det jag gjorde var bra eller inte. Det känns som att jag omyndigförklarar eleven, och det är en av de saker jag inte vill göra. Samtidigt kan man ju konstatera att den här eleven har svårt att fokusera, och då är det bra att minska distraktionsmomenten. Men jag önskar att jag kunde få eleven själv att lägga undan mobilen – då kan hen själv minska distrationerna, istället för att en överförmyndare ska gå in och göra det.

Svår fråga.

One thought on “Mobiltelefonen

  1. Dessa underbara små mojänger! DN hade för någon dag sedan en alldeles suverän artikel – eller kanske nästan en essä – nyligen om smartphones, med rubriken ‘Frånvarons gemenskap’. Tror jag.

Kommentera

