Något som gör mig glad

Jag sitter och bedömer prov som eleverna skrev för några dagar sedan. En av eleverna har skrivit utförliga lösningar till de lättare uppgifterna, och han precis bara börja på problemet för att visa A-nivå.

Normalt hade det gjort att jag inte kan säga att eleven visar problemlösningsförmåga på A-nivå i det här delområdet, men den här eleven har infört egna variabler för att beskriva de första problemen på ett enklare och mer effektivt sätt – och redovisar det dessutom tydligt. Ett av kriterierna för A-nivå är att man anpassar modeller, och min samlade bedömning av elevens prov är att förmågan att lösa problem ligger på A-nivå – så då blir det min bedömning. (Dessutom visar eleven i sina resonemang att hen har koll på förra delområdet också, vilket inte var min avsikt att testa – men jag kan markera i elevens kunskapsmatris. Skön bonus.)

ett traditionellt prov hade de första uppgifterna gett E-poäng eller kanske C-poäng, utan andra möjligheter till bonus än möjligtvis ett plus i kanten. För mig blir det full pott, och lite till.

Det gör mig glad.

Kommentera

