Det blir inte tillräckligt bra

Över jul hände något intressant med mig. Jag har blivit lite mindre engagerad i mitt jobb.

Vissa saker är fortfarande lika kul – framförallt frågor om skola och utbildning på metanivå – men flera saker som har att göra med det löpande arbetet engagerar mig inte lika mycket längre.

När jag upptäckte att jag inte tycker att jobbet är lika kul längre blev jag först rädd. Jag har ju tänkt att skola och utbildning är det jag ska hålla på med till pension – vad händer om jag tröttnar på det? Men sen blev jag lugnare. Jag har ju flera gånger konstaterat att jag måste minska min arbetstid, och enda sättet för mig att göra det verkar vara att minska mitt engagemang.

Så: Jag har minskat min arbetstid. Hittills i år snittar jag 8:15 per arbetsdag. Det är bra, men det har också ett pris. För jag gör inte ett lika bra jobb längre.

Jag märker det framförallt på undervisningen. Jag är inte lika förberedd, har inte lika tydliga genomgångar, har inte lika genomtänkta frågor och problemuppgifter, och det känns som att jag inte lyckas engagera eleverna på samma sätt som tidigare.

Det gör ont att ha undervisning som inte är så bra som jag vill. Får se hur det fortsätter.

3 thoughts on “Det blir inte tillräckligt bra

  1. Tankar från en annan matematiklärare…
    (Den arbetsbörda vi lärare har idag) / (Fler lärare än idag) = Mer engagerade lärare
    =>
    Bättre lärare
    =>
    Bättre förutsättningar för eleverna att förbättra sina kunskaper
    =>
    Bättre för Sverige idag, och i framtiden när eleverna har vuxit upp och ska driva det här landet framåt
    ???
    (Ledsen om jag späder på ditt eventuella dåliga samvete nu!)

    Bra gjort att du minskat din arbetstid!

    Kan kanske också vara så här?
    Mindre stressad lärare = Gladare lärare
    =>
    Roligare skola
    ???

  2. Det engagemang man känner de första åren är unik och varar inte för evigt. Man experimenterar och testar olika saker och upptäcker att det är oerhört svårt att påverka eleverna. Efter ett tag, när övertidskontot har svämmat över (igen), så frågar man sig – är det värt all fritid? Å andra sidan, att tappa i engagemang är inget alternativ – en oändlig lång grå vardag till pensionen. Så, vad göra? Det finns många alternativ, men ett av mina har varit att utveckla eleverna till att bli mer självständiga. Min insikt har varit att vi mattelärare lägger ner oerhört mycket tid för att förenkla för eleverna. I en verklighet där de har internetuppkopplade smartphones och/eller datorer är det inte längre meningsfullt. Med den uppsjö av resurser som vi gemensamt har tillgång till så kan inte klasstiden ägnas åt genomgångar och förklaringar av uppgifter. Det här medför att eleverna själva måste göra fler ställningstaganden och värdera olika kunskapskällor. Det är inte speciellt populärt men de kommer att ha nytta av det.

  3. Ping: Reflektioner över arbetstid, det fjärde halvåret | Att bli lärare

Kommentera

