Övning för blivande mattelärare: planera och genomföra en lektion

Jag har tidigare skrivit att jag är glad att jag valde den lärarutbildning jag gjorde (vid Linnéuniversitetet). Den ställde höga krav och jag lärde mig mycket. Men liksom alla andra lärarutbildningar jag har hört talas om var den inriktad på metaperspektiv – inte praktiskt arbete i klassrummet.

Här är en övning som jag tror att blivande mattelärare kan ha nytta av. Jag hoppas på att kunna följa upp den med fler, konkreta, övningar.

Uppgift: Planera och genomföra lektion på temat kvadreringsreglerna

Du ska planera och sedan (inför dina kurskompisar) genomföra en lektion med förutsättningarna nedan. Du har totalt 2×60 minuter för det här momentet – du ska genomföra första lektionen, och i slutet av passet redovisa upplägg för den andra. Den andra lektionen ska du sedan bearbeta efter de synpunkter du får från klassen.

Pedagogiskt mål

  • Eleverna ska vara säkra på att hantera kvadreringsreglerna och konjugatregeln för att utveckla uttryck.
  • Eleverna ska vara vara säkra på när det är lämpligt att använda kvadrerings- och konjugatreglerna, och framförallt när det inte är lämpligt.
  • Elever ska ha inom räckhåll att använda kvadrering- och konjugatreglerna även med jobbiga koefficienter eller variabler [som -0,25·(0,1x³ – 0,5y²)²] eller att hantera multiplikation av flera parenteser där kvadrater ingår [som (1 – 2x)(0,25x – 2)²].
  • Eleverna ska förberedas inför ett kommande moment om faktorisering med hjälp av kvadrering- och konjugatreglerna.

Klassprofil

Välj en av dessa:

  1. 32 elever som läser matte 2b, framförallt på samhällsvetarprogrammet. 7 veckor gamla diagnoser visar att en majoritet av eleverna har kännbara problem med negativa tal, bråkräkning och hantering av algebraiska uttryck som innehåller parenteser. 3–5 elever har stora problem i dessa områden (samt allmänna räknefärdigheter). 1–2 elever har ett uttalat intresse för matte. 3 elever har en diagnos inom autismspektrat: svårt att koncentrera sig länge, svårt att ta emot långa instruktioner och särskild nytta av snabb feedback. 2–3 elever har särskild tendens att ägna sig åt annat än skolarbete om det inte uppfattas som roligt. 2 elever har dyslexi. En typisk lektion är 2–4 elever frånvarande.
  2. 32 elever som läser matte 2c, blandat mellan natur- och teknikprogrammet. 3–4 elever har kännbara problem med negativa tal, bråkräkning och hantering av algebraiska uttryck, varav 1 elev har stora problem. 5–6 elever är skickliga i matte och kommer troligtvis att ha behov av extra utmaningar. 2 elever har diagnos inom autismspektrat. 2 elever har dyslexi. En typisk lektion är 0–2 elever frånvarande.

Ingen av elevgrupperna har datorer, men du kan räkna med att samtliga har (privata) surftelefoner. De flesta elever har grafritande räknare, och du har låneexemplar för de som saknar. Alla elever har en egen mattebok. (Du kan välja titel själv om du har flera matteböcker tillgängliga, och är välkommen att utnyttja boken för att göra en planering.)

Tänk gärna på

I planering och genomförande får du gärna tänka på en eller flera av följande faktorer:

  • Forskning visar att elever lär sig bra genom att hjälpa varandra.
  • Forskning visar att elever lär sig bättre om de känner till och förstår målet med vad de lär sig.
  • Forskning visar att elever lär sig bättre om de får feedback som inte bara visar vad som är rätt eller fel, utan även vad de behöver träna mer på.
  • Forskning visar att elever lär sig bättre om de själva tar ansvar för sitt lärande.
  • Forskning visar att elever lär sig bättre om de ser att de lär sig, och reflekterar över det.
  • Frånvarande elever ska gärna kunna arbeta själva för att komma ikapp. Det kommer att finnas elever som missar första lektionen och är med på andra (och tvärt om).
  • Använd gärna exempel och arbetssätt som får eleverna att känna att matematiken är relevant för dem, nu eller i kommande yrkesliv.
  • Använd gärna arbetssätt som ökar möjligheterna att alla elever är engagerade.
  • Använd gärna arbetssätt där du som lärare kan se och utvärdera elevernas kunskaper.
Annonser

One thought on “Övning för blivande mattelärare: planera och genomföra en lektion

  1. Ping: Övning för blivande mattelärare: översiktsplanera ett avsnitt | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s