Ensamarbete, eller gemensamt projekt

Jag har tidigare jämfört det utvidgade kollegiet med det open source-community jag var aktiv i innan jag blev lärare. En diskussion i Facebook-gruppen Matematikundervisning fick mig att inse en jätteskillnad mellan de två världarna – hur vi ser på vårt arbete.

Som open source-webbutvecklare har man sina egna projekt, där man bygger hemsidor (och annat) till kunder. Men det är egentligen bara ytan på ett annat, djupare projekt: att utveckla och förbättra det verktyg man använder för att bygga webbplatser. I det community jag var med i var det över hundra tusen personer som, på ett eller annat sätt, var involverade i att förbättra det verktyget. Det var aldrig ett ensamarbete. Inte ens en frilansare som jobbar själv i sitt vardagsrum hade ett ensamarbete – det fanns alltid, alltid folk i närheten man kunde diskutera med. Och man jobbade på samma projekt.

Som lärare är det – för det mesta – inte så. De huvudsakliga projekten är att hålla sina kurser med sina grupper/klasser, och det jobbet gör man (för det mesta) själv.

Jag tror att läraryrket och skolan skulle se rätt annorlunda ut om normen (och tilldelning av tid) omfattade att lärare inte bara har ”hålla sina egna kurser” som huvudfokus, utan också ”förbättra sättet som kurs X kan hållas”.

2 thoughts on “Ensamarbete, eller gemensamt projekt

  1. Jag kom direkt att tänka på en föreläsare jag lyssnade på för några år sen. Han hade varit på studiebesök i en skola i Japan och blev mycket imponerad av en lektion om pythagoras sats. Han tog upp det med rektorn som svarade: Ja, det är skolans bästa lektion. Skolan hade en uppsättning lektioner som lärarna hade tagit fram gemensamt och utvecklat tillsammans. Vad tror ni en svensk rektor hade svarat i motsvarande situation? Troligtvis att det var skolans bästa lärare!

Kommentera

