Tips: Skanna proven

Här är ett tips som jag fått genom min mentor förra året, Johan Haglund. Jag har börjat tillämpa det, och jag tycker att det funkar skitbra; det ger bättre möjligheter för lärande samtidigt som min arbetsbörda minskar.

Tipset är detta: När du har skrivningar, utforma dem så att eleverna kan skriva svar direkt på provbladen. När skrivningen är över tar du elevernas alster och går till kopieringsrummet, där du klipper bort hörnet med häftklamrarna och skannar in proven. (Ordentliga kopieringsmaskiner kan skanna en hög som du lägger i pappersmataren – även tvåsidigt – så du behöver inte skanna en sida i taget.)

Lektionen efter provet ger du tillbaka proven, utan att ha bedömt dem, tillsammans med en mall där eleverna kan bedöma sina egna prov. Lektionen används sedan för att gå igenom provfrågorna och lösningsförslag tillsammans med eleverna, och så diskuterar ni tillsammans de frågor som dyker upp.

I mina matte- och fysikklasser har jag upplevt de här fördelarna:

  • Eleverna får feedback om hur det gått för dem på proven, medan de fortfarande är ordentligt intresserade.
  • Eleverna får feedback från sig själva, vilket enligt mina erfarenheter gör att de lyssnar mer på den. Det är deras egna slutsatser: Vad behöver jag träna på? Vad gick bra? Vilka vanliga missar är återkommande? Hur går det för mig i kursen?
  • Vi kan diskutera frågor om provet tillsammans: Om en elev tänkt på ett visst sätt, eller lämnat ute delar av en redovisning – hur ska man bedöma det?
  • Eleverna får mer insyn i hur proven bedöms. Helst vill jag dela ut bedömningsanvisningar när vi ska gå igenom proven, men det har jag inte alltid hunnit ordna.
  • Jag som lärare behöver inte stressa (lika mycket) med att bedöma proven. Jag bedömer dem för att få betygsunderlag (och veta hur eleverna ligger till), men om det tar 4 dagar eller 3 veckor spelar mindre roll.
  • Jag får ett brett underlag för exempel på elevlösningar till uppgifter. (Jag har infört en ruta där jag frågar eleverna om det är ok att använda deras lösningar som anonyma elevexempel, och de flesta har inga problem med det.)

Jag har också upplevt ett par nackdelar:

  • Vissa elever gillar inte att bedöma sina egna prov. Det är jobbigt för dem att se vad som inte gått bra, vilket kanske är en effekt av att egenbedömning träffar bättre än lärarens kommentarer. (Typiskt är det högpresterande elever som tycker att det är jobbigt.)
  • Det tar en lektionstimme att gå igenom provet, och förutom det brukar det bli några frågor när jag meddelar hur jag har bedömt proven. Det tar alltså lite mer lektionstid än att ”bara” lärarbedömning (men det är enligt min mening väl använd tid ur lärandesynpunkt).

Om du är intresserad av hur ett prov med bedömningsanvisningar kan se ut, kan du exempelvis kolla här:
http://kursplanering.se/avsnitt/fysik-1-delprov-2
http://kursplanering.se/avsnitt/andragradsfunktioner-delprov

One thought on “Tips: Skanna proven

  1. Ping: Sånt som funkade bra 2013/2014 (och lite annat) | Att bli lärare

Kommentera

