Ett nav för lärare och lärande

Här om dagen träffade jag Per Falk, och vi hann prata om en massa intressanta saker. Bland dem var idén om en mötesplats på nätet som hjälper lärare att samarbeta – vad vi kallade ”ett GitHub för Skolverige”. Jag tänkte använda den här bloggposten för att förklara vad det betyder, och be om input på vad en sån mötesplats borde innehålla.

Vad jag jämför med: GitHub

I programmerarvärlden (där jag var innan jag blev lärare) finns ett koncept som heter open source. Det finns massa saker som open source innebär, men det som är intressant i det här sammanhanget är att utvecklare uppmuntras att jobba tillsammans på gemensamma projekt. En del open source-program är jättestora och har flera tusen utvecklare som jobbar tillsammans. De har för det mesta egna webbplatser som ska hjälpa till att koordinera insatserna. Men de flesta open source-programmen är små och drivs som mest en handfull utvecklare. För dem är GitHub jättebra.

GitHub är en sajt som ger programmerare en rad verktyg som behövs för att samarbeta. Man kan spara och versionshantera kod, man kan starta wikis för att sköta dokumentation, man kan starta forum för att diskutera saker som hör till projektet, och det finns ”issue queues” där man kan rapportera buggar eller lämna förslag på förbättringar. Två andra, jätteviktiga funktioner, är möjligheten att söka rätt på och ta del av andras projekt, samt möjligheten att kopiera någon annans projekt och göra sin egen variant av dem. (Dessa kan sedan slås ihop.)

GitHub gör det enkelt för programmerare att starta nya projekt, dela dem öppet, och – om fler vil hänga på – samarbeta med andra programmerare.

Jag undrar: Hur skulle en GitHub för lärare se ut?

De som känner mig vet att jag driver kursplanering.se, som bland annat är en öppen resursbank för lärande. De tankar jag har om en GitHub för lärare är färgat av mina tankar från kursplanering.se, men jag vill tänka fler tankar än så. Hjälp mig gärna.

Tankar har jag har hittills:

  • Det måste finnas möjlighet att lägga upp/länka till resurser att använda i undervisningen – genomgångar, övningsuppgifter, prov, boktips, och annat.
  • Det borde finnas möjligheter att kommentera/diskutera sådana resurser.
  • Det borde finnas möjligheter att märka resurser efter ämnen och år/kurser, samt att tagga resurser med fritt valda ord.
  • Det vore trevligt om man kan rösta upp/ner taggar som andra satt på en resurs.
  • Det måste finnas möjlighet att söka resurser.
  • Det borde finnas möjlighet att utvärdera resurser.
  • Det borde finnas möjlighet att samla resurser till paket man vill använda i undervisningen, och från en resurs borde man enkelt kunna se/hitta andra resurser som den grupperats tillsammans med.
  • Det borde finnas möjligheter att starta diskussionsgrupper för vad som helst som är utbildningsrelaterat: kurser, undervisningsmetoder, vanliga problem som elever har, enskilda undervisningsmoment, eller vad man än kommer på.
  • Det bör vara möjligt att ha både öppna och slutna diskussionsgrupper, så att man kan diskutera saker som inte bör nå elever (så som kommande provuppgifter). Då måste det också finnas moderering av vilka som är medlemmar i diskussionsgrupper.

Vad finns det för självklara saker jag missat? Vad finns det för inte-så-självklara saker som du vill lägga till? Man får önska hur knepiga saker som helst.

3 thoughts on “Ett nav för lärare och lärande

  1. En idé är att det borde finnas möjlighet till att i realtid kunna föra diskussioner likt ett delat googledoc eller varför inte en delad whiteboard och andra hjälpmedel som val i diskussionsgrupper (efter vilket behovet är).

  2. Ping: Kursplanering.se firar 1000+ resurser | Att bli lärare

Kommentera

