IT-verktyg jag använder: en sammanställning

Jag träffade IT-pedagogen Camilla Rudvärn igår, och diskuterade IT-verktyg i undervisningen. Det gjorde att jag fick lite mer överblick över vilka verktyg jag egentligen använder, och varför. Här kommer en sammanställning.

Verktyg jag använder mycket

De här verktygen hamnar först, eftersom jag använder dem mycket och de är rätt okända.

  • kursplanering.se för planering. Där kan jag göra och redigera kursupplägg, ladda upp och länka in lektionsmaterial och beskriva mål med olika moment. Och eleverna får ett schema där de kan se vad som händer, och har hänt, varje lektion.
  • Google-kalkylblad och StudentMatrix för att dokumentera elevernas kunskaper. Man kan kalla det bedömningsmatriser, kunskapsmatriser, avbockningslistor, eller vad man vill. Jag har ett kalkylblad för varje elev, där jag markerar kunskaper de visat och kunskaper de missat att visa. Kalkylbladet är delat med eleven, så de kan själva se hur de ligger till, hur målen ser ut i kursen, och det finns till och med en flik i bladet där de kan markera själva vilka kunskaper de har. För att  göra arbetet enklare använder jag skripten StudentMatrix.
  • Socrative för kontrollfrågor. I fysiken (men ibland också i matten) använder jag Socrative för att ställa frågor till varje elev i början och slutet av lektioner. Även om det är ett mycket trubbigt verktyg för kunskapsmätning ger det mig möjlighet att ta tempen på kunskapsläget i klassen. Jag märker om ett moment var extra svårt, och jag märker om en elev konsekvent får dåliga resultat. Som en diagnos, i varje moment.
  • Google-formulär för utvärderingar. Varje fredag (nästan) lägger jag de sista fem minuterna på att låta eleverna svara på några korta frågor om hur kursen känns. Det är ett enkelt sätt att samla in feedback, och uppmuntra eleverna att reflektera över sitt lärande. Ibland ber jag eleverna kommentera något särskilt i utvärderingen, om jag är nyfiken på vad de tycker om något vi testat.
  • Google-kalkylblad för att lotta placering i klassrummet. Det är en pytteliten grej, men jag tycker att det är bra. Varje måndag lottar jag nya platser i klassrummet, så att eleverna får lära känna varandra bättre och ingen blir ofrivilligt ensam (mer än en vecka i alla fall).

Verktyg jag vill börja använda

  • Blendspace.com för flippade genomgångar. Den dagen jag börjar köra flippad undervisning mer på riktigt lär jag använda Blendspace. Det är supersmidigt att sätta samman genomgångar, och det går att ha uppföljningsfrågor. Det är bra – kanske nödvändigt (för mig).

Verktyg jag använder rutinmässigt

Här är några verktyg jag använder så ofta att jag inte tänker på det, och många känner nog redan till dem.

  • Google Drive som officepaket och för fildelning. Google Drive är ett smidigt sätt att skapa dokument, kalkylblad och bilder – speciellt om man vill redigera tillsammans med andra. Det fungerar även som backup och filsynkning mellan datorer, och det går att dela åtkomst till filer och hela mappar. (Jag skulle speciellt vilja lyfta fram ritverktyget i Google Drive. Jag hoppas att göra en videoserie om det någon gång.)
  • LibreOffice som officepaket. Jag är en av de som gillar öppen programvara mer än sluten, så även om vi har Microsoft Office på skolans datorer använder jag LibreOffice när office-paketet i Google Drive inte räcker till (eller när jag har information som inte bör vara tillgänglig för Google). Jag vill speciellt lyfta fram kalkylblad som ett jättebra sätt att sammanställa data om elever – lär dig använda kalkylblad om du inte gjort det redan.
  • YouTube för videor. Jag har använt några olika videosajter, och YouTube är den klart enklaste och smidigaste av dem. Dessutom är det där många letar när de ska hitta videor om något.
  • Prezi för presentationer. Ett snyggt och smidigt verktyg, där det dessutom är lätt att dela med andra. Det är lite jobbigt att det tar lång tid att ladda hem presentationer (om man vill presentera offline), men det kan jag leva med.
  • GeoGebra för funktionsgrafer. GeoGebra kan göra mycket mer än att bara rita grafer, men det är mest det jag använder det till (och känner till). Jag har det ibland för att rita funktioner i klassrummet (ibland med sliders för att ändra parametrar), men annars för att ta bilder av grafer och klistra in i dokument. Jag har ännu inte låtit elever experimentera med GeoGebra själva.

Verktyg jag inte använder lika mycket längre

  • Khan Academy för procedurträning. Khan Academy är bra på många sätt, men jag blev lite bränd förra läsåret. Mina elever blev bra på procedurhantering – speciellt en procedur åt gången – men inge vidare på problemlösing. I framtiden, när elever har datorer tillgängliga hela tiden, kommer jag säker att använda det mer igen.

Verktyg jag använder men inte är så nöjd med

  • SnapzProX för skärminspelning. Det finns många olika verktyg för att göra ”screen recordning”. Jag får ofta frågan vad jag använder, och det heter alltså SnapzProX. Det är ett betalprogram som jag har kvar en gammal licens för, men jag skulle hellre rekommendera något som är gratis och öppet (och inte bara funkar på Mac). Tyvärr har jag inget bra tips i dagsläget.
  • WikiBooks för online-läromedel. När jag gjorde om mitt upplägg för matte 2b behövde jag göra rätt mycket nytt material, och efter en del jämförelser blev det Wikibooks som blev plattformen för det. Jag är inte helt nöjd med hur den funkar – det är onödigt bökigt att ordna länkar och navigering, bland annat. Å andra sidan är det en plattform som är färdig att användas, och det är bra för eleverna att få lite vana i hur en Wiki fungerar.

En avslutande kommentar

I samtalet med Camilla diskuterade vi en del vad datorer (eller surfplattor, eller telefoner) har för roll i undervisningen. Vi var överens om att det – som andra saker – är verktyg man tar till när man har ett behov, och känner att verktyget gör nytta. Det börjar med något man vill eller behöver göra; inte med verktyget.

Det tror jag är viktigt att tänka på.

One thought on “IT-verktyg jag använder: en sammanställning

  1. Ping: Tankar om IT i matteundervisning | Att bli lärare

Kommentera

